ul. Siennicka 40, 04-393 Warszawa
A+
A-

Terapia

Formy pomocy postdiagnostycznej realizowane przez specjalist├│w
Poradni  Psychologiczno-Pedagogicznej nr 16:

 
TERAPIA PEDAGOGICZNA 
 

Terapia pedagogiczna polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji (s┼éuchowo-j─Özykowych, wzrokowo-przestrzennych, kinestetyczno-ruchowych), stanowi─ůcych niezb─Ödn─ů baz─Ö dla rozwoju umiej─Ötno┼Ťci czytania i pisania.
Terapia pedagogiczna jest skierowana do dzieci i m┼éodzie┼╝y od 10 roku ┼╝ycia ze specyficznymi trudno┼Ťciami w uczeniu si─Ö:

  • z trudno┼Ťciami w opanowaniu umiej─Ötno┼Ťci czytania (dysleksja);
  • z trudno┼Ťciami w opanowaniu poprawnej pisowni (dysortografia);
  • z niskim poziomem graficznym pisma (dysgrafia);

oraz u dzieci m┼éodszych (od 5 roku ┼╝ycia), u kt├│rych stwierdza si─Ö ryzyko wyst─ůpienia wy┼╝ej wymienionych trudno┼Ťci.

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ


Integracja sensoryczna jest procesem, za po┼Ťrednictwem kt├│rego organizowane s─ů bod┼║ce zar├│wno z cia┼éa danej osoby, jak i ze ┼Ťrodowiska zewn─Ötrznego. Podczas terapii dziecko nie ─çwiczy konkretnych umiej─Ötno┼Ťci, lecz wzmacnia procesy nerwowe, le┼╝─ůce u ich podstaw. Same umiej─Ötno┼Ťci pojawiaj─ů si─Ö w spos├│b naturalny, jako konsekwencja poprawy funkcjonowania o┼Ťrodkowego uk┼éadu nerwowego. Terapia integracji sensorycznej ma posta─ç ÔÇ×naukowej zabawyÔÇŁ. G┼é├│wnym jej zadaniem jest dostarczenie kontrolowanej ilo┼Ťci bod┼║c├│w sensorycznych poprzez r├│┼╝norodne ─çwiczenia.
Terapia przeznaczona jest przede wszystkim dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, kt├│re do┼Ťwiadczaj─ů problem├│w w codziennym funkcjonowaniu wynikaj─ůcych z op├│┼║nionego rozwoju psychomotorycznego, z deficyt├│w koncentracji uwagi czy z nadpobudliwo┼Ťci psychoruchowej.

 


zdj─Öcie przedstawia gabinet pedagoga

TERAPIA PEDAGOGICZNA Z MATEMATYKI


Celem terapii jest podniesienie kompetencji matematycznych oraz stopniowe dostosowanie umiej─Ötno┼Ťci i wiadomo┼Ťci matematycznych dziecka do wymaga┼ä stawianych przez szko┼é─Ö.
Terapia  jest skierowana do  dzieci ze specyficznymi trudno┼Ťciami w uczeniu si─Ö matematyki od 5 do 11 roku ┼╝ycia, dostosowana do aktualnego poziomu wiadomo┼Ťcii umiej─Ötno┼Ťci dziecka oraz do poziomu i struktury jego zdolno┼Ťci matematycznych.
Jest to terapia dla dzieci, kt├│re maj─ů trudno┼Ťci m. in.:

  • z zapami─Ötaniem i rozr├│┼╝nianiem cyfr;
  • z prawid┼éowym przeliczaniem i porz─ůdkowaniem liczb;
  • z rozumieniem symboli matematycznych i schemat├│w graficznych;
  • z zapami─Ötaniem tabliczki mno┼╝enia;
  • z dobraniem dzia┼éania do zadania z tre┼Ťci─ů;
  • z nauk─ů geometrii.
 

TERAPIA  METOD─ä WARNKEGO


Terapia Warnkego jest jedn─ů z form pomocy dziecku prowadzon─ů w ramach zaj─Ö─ç terapii pedagogicznej. Przeznaczona jest do wspierania pracy z dzie─çmi (od 7 roku ┼╝ycia), u kt├│rych wyst─Öpuj─ů trudno┼Ťci w zakresie prawid┼éowego, czytania, pisania, m├│wienia i przetwarzania bod┼║c├│w s┼éuchowych. Jako jedn─ů z przyczyn tych trudno┼Ťci wskazuje si─Ö  s─ů zaburzenia automatyzacji przetwarzania s┼éuchowego, wzrokowego i motorycznego. Dlatego te┼╝ terapia metod─ů Warnkego polega na ─çwiczeniu automatyzacji w zakresie s┼éyszenia, widzenia i motoryki. W tym celu wykorzystuje si─Ö specjalne urz─ůdzenie, Podczas zaj─Ö─ç wykorzystuje si─Ö urz─ůdzenie, kt├│re stymuluje w┼éa┼Ťciwe reakcje na bod┼║ce s┼éuchowe i wzrokowe.

SOCJOTERAPIA


Socjoterapia jest form─ů pomocy adresowan─ů do dzieci (klasy IV-VIII) i m┼éodzie┼╝y w zakresie :

  • trudno┼Ťci w funkcjonowaniu w grupie r├│wie┼Ťniczej;
  • wycofywania si─Ö, zamykania si─Ö w sobie;
  • trudno┼Ťci z rozpoznawaniem, nazywaniem i wyra┼╝aniem emocji,nie radzenia sobie z emocjami, stresem, agresj─ů;
  • napi─Öciami i niepokojami zwi─ůzanymi z sytuacj─ů szkoln─ů/domow─ů;
  • niskiego poczucia w┼éasnej warto┼Ťci, braku wiary we w┼éasne mo┼╝liwo┼Ťci, braku motywacji do podejmowania nowych wyzwa┼ä,braku zachowa┼ä asertywnych;
  • tzw. problem├│w wychowawczych,nie przestrzegania og├│lnie przyj─Ötych norm, zasad grupy (przekraczania granic innych).


Zaj─Öcia socjoterapeutyczne maj─ů charakter ustrukturalizowanych spotka┼ä grupowych, na kt├│re sk┼éadaj─ů si─Ö odpowiednio dobrane gry, zabawy i ─çwiczenia z elementami psychoedukacji. Istot─ů spotka┼ä jest nabywanie pozytywnych do┼Ťwiadcze┼ä spo┼éecznych, kszta┼étowanie umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼épracy, rozwi─ůzywania konflikt├│w oraz promowanie postaw asertywnych w atmosferze bezpiecze┼ästwa, wzajemnego zaufania i wi─Özi.
 

 

TERAPIA METOD─ä TOMATISA


Terapia metod─ů  Tomatisa jest treningiem uwagi i koncentracji s┼éuchowej polegaj─ůcy na ─çwiczeniu mi─Ö┼Ťni ucha.  Ma na celu skr├│cenie czasu analizy informacji d┼║wi─Ökowej w wyniku czego poprawia si─Ö pami─Ö─ç, koncentracja i uwaga a co za tym idzie - zdolno┼Ť─ç efektywnego uczenia si─Ö.
 
Terapia metod─ů  Tomatisa adresowana jest  do dzieci:

  • z zaburzeniami mowy (j─ůkanie, op├│┼║niony rozw├│j mowy, wady wymowy),
  • z zaburzeniami g┼éosu,
  • z dysleksj─ů,
  • z zaburzeniami emocjonalnymi
  • z zaburzeniami uwagi i koncentracji,
  • z autyzmem,
  • z ADHD.

NEUROFLOW


To aktywny trening s┼éuchowy usprawniaj─ůcy procesy s┼éuchania i rozumienia u dzieci z zaburzeniami przetwarzania s┼éuchowego APD (zaburzenia w funkcjonowaniu neuron├│w). Trening S┼éuchowy Neuroflow umo┼╝liwia popraw─Ö sprawno┼Ťci wy┼╝szych funkcji s┼éuchowych, co dzieje si─Ö poprzez zwi─Ökszenie automatyzacji uwagi i koncentracji s┼éuchowej.
Neuroflow zalecany jest jako forma pomocy dzieciom:

  • ze specyficznymi trudno┼Ťciami w uczeniu si─Ö maj─ůcych pod┼éo┼╝e s┼éuchowe;
  • z op├│┼║nionym rozw├│jem mowy  lub d┼éugo utrzymuj─ůc─ů si─Ö wad─ů wymowy;
  • maj─ůcych trudno┼Ťci z rozumieniem polece┼ä i sprawiaj─ůcych wra┼╝enie maj─ůcych k┼éopot ze s┼éuchem (mimo prawid┼éowych wynik├│w bada┼ä s┼éuchu).

 

 

TERAPIA BIOFEEDBACK


Biofeedback EEG  (z ang. biologiczne sprz─Ö┼╝enie zwrotne) jest technik─ů w kt├│rej dziecko mo┼╝e poprawi─ç prac─Ö m├│zgu poprzez umiej─Ötne odczytywanie sygna┼é├│w z w┼éasnego cia┼éa.
 
W trakcie treningu,  przy pomocy specjalistycznego sprz─Ötu (poprzez gry audiowizualne systemu EEG-BFB) dziecko uczy si─Ö jak kierowa─ç aktywno┼Ťci─ů swojego m├│zgu by wzmacnia─ç fale m├│zgowe, kt├│re odpowiedzialne s─ů za pozytywny stan (na przyk┼éad koncentracj─Ö uwagi, odpr─Ö┼╝enie), a redukowa─ç te niekorzystne (powoduj─ůce na przyk┼éad stres, l─Ök, napi─Öcie). Metoda ta pozwala zwi─Ökszy─ç gi─Ötko┼Ť─ç my┼Ťlenia, kreatywno┼Ť─ç i pami─Ö─ç, poprawia nastr├│j i samoocen─Ö, obni┼╝a stres i poprawia sen. Poprzez powtarzanie (minimum 10 zabieg├│w) efekty treningu s─ů utrwalane na d┼éugo.
 
W Poradni treningiem biofeedback obj─Öte mog─ů by─ç dzieci:

  • z zespo┼éem nadpobudliwo┼Ťci psychoruchowej (ADHD),
  • z  ryzykiem dysleksji,
  • z  zaburzeniami koncentracji uwagi,
  • z zaburzeniami procesu uczenia si─Ö (ADD).

Przed rozpocz─Öciem terapii biofeedback konieczne jest badanie EEG.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA


Celem terapii jest poprawa komunikacji werbalnej stosownie do wieku dziecka, eliminowanie nieprawid┼éowo┼Ťci w zakresie funkcjonowania aparatu artykulacyjnego (np.: wady zgryzu, nieprawid┼éowe po┼éykanie),
─çwiczenia toru oddechowego, wywo┼éywanie prawid┼éowo brzmi─ůcych g┼éosek, utrwalanie wywo┼éanych g┼éosek w mowie czynnej, wzbogacanie s┼éownictwa w mowie czynnej i biernej.
 
Terapi─ů logopedyczn─ů obj─Öte s─ů dzieci od trzeciego roku ┼╝ycia oraz m┼éodzie┼╝.
Terapia obejmuje:
op├│┼║niony rozw├│j mowy (o r├│┼╝nej etiologii),
zaburzony  rozw├│j mowy,
wady wymowy (dyslalia),
zaburzenia słuchu fonematycznego (mowa bezdźwięczna).
Dost─Öpne s─ů r├│wnie┼╝ konsultacjei poradnictwo logopedyczne dla dzieci od 1r.┼╝. do uko┼äczenia nauki szkolnej.

 

TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA


G┼é├│wnym celem i najwa┼╝niejszym efektem terapii psychomotorycznej jest aktywizacja proces├│w integracyjnych maj─ůcych wp┼éyw na prawid┼éowe funkcjonowanie dziecka we wszystkich zakresach rozwoju.
 
Terapia skierowana jest do dzieci w wieku 3-7 lat (ew. do 10 r. ┼╝.) z nast─Öpuj─ůcymi trudno┼Ťciami rozwojowymi:

  • op├│┼║niony rozw├│j mowy,
  • trudno┼Ťci w wykonywaniu czynno┼Ťci ruchowych
  • (brak koordynacji, zaburzenia r├│wnowagi itp.),
  • zaburzenia lateralizacji,
  • op├│┼║nienie rozwoju schematu cia┼éa i brak orientacji w przestrzeni,
  • trudno┼Ťci w uczeniu si─Ö,
  • zaburzenia zachowania,
  • trudno┼Ťci w nawi─ůzywaniu kontakt├│w.

TERAPIA RODZINNA


Terapia rodzinna prowadzona w nurcie psychodynamicznym, zorientowana na proces.
Terapia skierowana jest do rodzin z  problemami w funkcjonowaniu ma┼é┼╝e┼äskim oraz rodzicielskim.
Decyzja o rozpocz─Öciu  ka┼╝dego rodzaju terapii poprzedzona jest diagnoz─ů specjalisty z Poradni.
Wst─Öpnej kwalifikacji dziecka na diagnoz─Ö dokonuje psycholog opiekuj─ůcy si─Ö plac├│wk─ů.

 

 

 

PSYCHOTERAPIA POZNAWCZO-BEHAWIORALNA

 

Celem terapii jest zmiana przekonań, dysfunkcyjnych zachowań oraz wypracowywanie nowych sposobów radzenia sobie z problemami.
W terapii poznawczo- behawioralnej zak┼éada si─Ö, ┼╝e prze┼╝ywane emocje oraz zachowania zale┼╝─ů od proces├│w poznawczych. W trakcie terapii klient wraz z terapeut─ů pracuj─ů razem nad zidentyfikowaniem problemu w kontek┼Ťcie zwi─ůzku pomi─Ödzy my┼Ťlami, przekonaniami  a zachowaniami danej osoby. G┼é├│wny nacisk terapii po┼éo┼╝ony jest na "tu i teraz" czyli na bie┼╝─ůce problemy. Indywidualnie wsp├│lniez klientem wyznacza si─Ö cel terapiii d┼éugo┼Ť─ç jej trwania.
Terapia poznawczo - behawioralna zalicza si─Ö raczej do terapii kr├│tkoterminowych. Zazwyczaj jest to od 20 - do 60 sesji terapeutycznych. D┼éugo┼Ť─ç trwania terapii zale┼╝y od zg┼éoszonego problemu i jej celu.
 
W naszej poradni oferta terapii jest skierowana przede wszystkim do m┼éodzie┼╝y z zaburzeniami l─Ökowymi i zaburzeniami nastroju. Terapi─Ö poprzedza kilka spotka┼ä diagnostycznych z osob─ů zainteresowan─ů oraz spotkania z rodzicami. Wsp├│lnie z terapeut─ů zostaje podj─Öta decyzja o mo┼╝liwo┼Ťci terapii i jej celach. Spotkania terapeutyczne odbywaj─ů si─Ö raz w tygodniu.

 

 

 

Wszelkie prawa zastrze┼╝one 2022 / Deklaracja dost─Öpno┼Ťci / Polityka prywatno┼Ťci
 W DNIU  02.09.2022 (PI─äTEK) PORADNIA CZYNNA DO GODZINY 17:00
 
Ta strona u┼╝ywa COOKIES. Korzystaj─ůc z niej wyra┼╝asz zgod─Ö na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przegl─ůdarki.   akceptuje  polityka prywatno┼Ťci