ul. Siennicka 40, 04-393 Warszawa
A+
A-

Książki

"Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców"
Marta Bogdanowicz, Anna Adryjanek, Małgorzata Rożyńska

Wydawnictwo Operon
 

Proponowana książka jest wyczerpującym omówieniem problemu dysleksji rozwojowej w kontekście roli rodziców w zapobieganiu trudnościom i ich nawarstwianiu się. W trakcie lektury rodzice dowiedzą się jak wspomagać rozwój swojego dziecka od najmłodszych lat i w jaki sposób rozpoznawać sygnały dysleksji rozwojowej, poznają też sposoby codziennej pracy  z dzieckiem - nie tylko w obszarze czytania i pisania, ale również odreagowywania nieprzyjemnych emocji, budowania odporności na działanie czynników stresowych. Proponowany program stanowi źródło nieocenionej wiedzy, dzięki której możliwe stanie się lepsze zrozumienie dziecka, jego potrzeb i niepokojów. Wskazane rozwiązania są pomostem pomiędzy wymaganiami stawianymi dzieciom, a ich możliwościami. 

Wartością polecanej książki jest niewątpliwie zbiór gier, zabaw porad i recept gotowych do wykorzystania w domu, bez posiadania dodatkowych narzędzi, czy specjalnych metod. Autorki w ciekawy i przejrzysty sposób udowadniają, że wspólna praca z dziećmi może być okazją do nauki, ale także do wzmacniania łączącej ich więzi, a dysleksja wcale nie przeszkadza w osiągnięciu życiowego sukcesu!
Program rekomendowany jest przez Polskie Towarzystwo Dysleksji. 

Magdalena Maciąg - psycholog

Zdjęcie przedstawia książkę 'Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców'
 
Zdjęcie przedstawia książkę '"Zintegrowany mózg - zintegrowane dziecko"

"Zintegrowany mózg - zintegrowane dziecko"
Daniel J. Siegel, Tina Payne Bryson

Dom wydawniczy Rebis


Czy można wytłumaczyć funkcjonowanie mózgu w prosty, przystępny sposób, tak by móc tę wiedzę wykorzystać w praktyce? Autorzy udowadniają nam, że można.
Daniel J. Siegiel jest neurobiologiem i psychiatrą dziecięcym, Tina Payne Bryson jest pediatrą i psychoterapeutką, można powiedzieć, że to idealny duet, aby wyjaśnić nasze zachowania, reakcje, emocje. Książka zawiera 12 strategii integrujących mózg dziecka, których celem jest „pomóc dzieciom stać się szczęśliwszymi i zdrowszymi ludźmi, którzy dobrze czują się we własnej skórze” a rodzicom zamienić „chwile, które próbują po prostu  przetrwać, na okazje, by pomóc dziecku rozkwitnąć”. Strategie – to cenne wskazówki i techniki jak pomóc dziecku poradzić sobie z trudnymi emocjami, wykorzystując wiedzę o tym, jak rozwija się mózg.
Zalety książki to:

  • prosty, humorystyczny język, choć książka bazuje na zdobyczach nauki,
  • dwa dodatki po każdym rozdziale (dla dziecka i rodzica),
  • ilustracje,
  • ściągawka na końcu książki, która porządkuje wiedzę
  • tabela „przedziały wiekowe i etapy rozwoju”, która skrótowo przedstawia praktyczne wykorzystanie strategii w zależności od wieku dziecka.

Niewątpliwie jest  to książka dla rodziców i wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi.

Anna Roguska-psycholog

 

"Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały"
Joanna Faber, Julie King

Wydawnictwo Media Rodzina
 

Poradnik "przetrwania" dla rodziców napisany żywym, dowcipnym językiem. Autorki książki zajmują się prowadzeniem warsztatów umiejętności wychowawczych dla rodziców i każda z nich wychowała po trójce własnych dzieci. Wiedzą więc o czym piszą, rozumieją doskonale z czym borykają się rodzice małych dzieci. Jak pisze jedna z nich: „Chociaż sądziłam, że wychowanie dzieci bęczie dla mnie naturalną sprawą, to Jednak gcy trzeba dzień po dniu i noc po nocy zaspokajać bez ustanku wszystkie potrzeby i uczucia, nic nie jest łatwe i nikt - doskonały. Czasami jedyny cel to zwykłe przetrwanie”. Autorki dzielą się z czytelnikiem swoją wiedzą, doświadczeniem jak również doświadczeniem rodziców przychodzących do nich na warsztaty.
Książka składa się z dwóch części. W pierwszej autorki przedstawiają zestaw podstawowych "narzędzi” niezbędnych w wychowywaniu małych czieci. Owe "narzędzia" będą potrzebne do tego, żeby poradzić sobie z trudnymi uczuciami dzieci (które mają wpływ na ich zachowana), niezbędne do skutecznego zachęcania dzieci do współpracy, pomogą w rozwiązywaniu konfliktów. Druga część książki jest poświęcona zastosowaniu "narzędzi” w rozwiązywaniu codziennych problemów takich jak: poranne wychodzenie z domu, zakupy w supermarkecie, sprzątanie czy konflikty między rodzeństwem.
Ogromną zaletą książki jest rozdział dotyczący wychowywania dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi (jedna z autorek ma dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz z autyzmem).

Lidia Zienkiewicz - psycholog

 
Zdjęcie przedstawia książkę "Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały"


 

Zdjęcie przedstawia książkę  "Świry, dziwadła i Zespół Aspergera"

"Świry, dziwadła i Zespół Aspergera"
Luke Jackson

Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna
 

Poradnik dla rodziców i nastolatków z zespołem Aspergera napisany przez trzynastolatka z zespołem Aspergera. Autor dowcipnie charakteryzuje, czym jest zespół a potem opisuje rożne trudności w funkcjonowaniu, zwłaszcza w funkcjonowaniu społecznym, sposoby radzenia sobie, daje też pewne wskazówki postępowania. Często zwraca się do czytelnika, mówiąc, co może być trudne, co dla niego osobiście jest trudne, co jest po prostu typowe dla zespołu Aspergera. Zachowuje przy tym dość duży dystans, wskazując wprost na potrzebę zaakceptowania siebie. Luce Jackson wychowuje się wraz z licznym rodzeństwem, jeden z jego braci cierpi na ADHD, a najmłodszy na autyzm, w książce można znaleźć też dużo odniesień, do tych dwóch zaburzeń, zwłaszcza ciekawe porównania, ze wskazaniem na cechy wspólne. Plusem książki jest lekki styl, w jakim została napisana.

Anna Steinhagen - psycholog, pedagog, psychoterapeuta
 

"Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami"
Ronald M. Rapee, Ann Wignall, Susan H. Spence, Vanessa Cobham, Heidi Lyneham

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego


Książka warta polecenia rodzicom dzieci lękowych. Nie tylko opisuje przyczyny lęku i jego przejawy, ale przede wszystkim jest programem, który krok po kroku uczy, w jaki sposób radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka. Autorzy nie oszukują, iż poradzenie sobie z lękiem dziecka będzie szybkie i na pewno skończy się sukcesem. Przedstawiane propozycje ćwiczeń wymagają czasu, cierpliwości i zaangażowania nie tylko dziecka, ale przede wszystkim rodzica (zarówno dziecko, jak i rodzic mają odrębne zadania do wykonania, proponowane są również wspólne aktywności). Wspólna praca według zawartych w tej książce wskazówek może przynieść jednak wiele korzyści: zrozumienie mechanizmów pojawiania się lęku, zmniejszenie częstotliwości pojawiania się reakcji lękowych u dziecka oraz wypracowanie sposobów radzenia sobie z nimi, rozwijanie potrzebnych w życiu dziecka umiejętności (na przykład radzenie sobie z dokuczaniem) czy poprawę więzi między dzieckiem a rodzicem. 

Przemysław Marszał - psycholog

Zdjęcie przedstawia książkę "Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami"
 
Zdjęcie przedstawia książkę  „Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać gdy emocje biorą górę.”

„Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać gdy emocje biorą górę.”
Agnieszka Stążka- Gawrysiak

 

Wydawnictwo Znak

Wydawałoby się, że to książka wyłącznie dla dzieci, a tak naprawdę to obowiązkowa lektura dla rodziców i specjalistów. 7 opowieści, których bohaterami są przedszkolaki, sześcioletni Kuba i trzyletnia Lena. Historie, które poznajemy zdarzają się w każdej rodzinie (marudzenie przy kolacji, spory na placu zabaw, nagłe wybuchy złości). Z dziećmi i ich rodzicami uczymy się, jak radzić sobie z silnymi emocjami, sytuacjami trudnymi, które często są wyzwaniem rodzicielskim.
Niewątpliwym atutem książki są „merytoryczne podrozdziały” dla rodziców, po każdej z historii, w których w przystępny sposób wyjaśnione zostały mechanizmy zachowań, konstruktywne strategie radzenia sobie z emocjami, konkretne wskazówki postępowania. Opowieści są ciekawe, a wykorzystane w nich metafory trafne, łatwe do zrozumienia i zastosowania przez dzieci. Dodatkową zaletą książki są ładne ilustracje.
Warto czytać całą rodziną.

Anna Roguska- psycholog

 

"Nie przydeptuj małych skrzydeł"
Katarzyna Wnęk-Joniec

Wydawnictwo Akademickie "Żak"

 

Obowiązkowa lektura każdego rodzica! Napisana prostym językiem - językiem dziecka. Kwintesencja tego, co najważniejsze w wychowaniu i budowaniu relacji z dzieckiem, uczy wrażliwości na potrzeby małych dzieci. Książeczka mała, ale bardzo bogata w treść.
Każdy rozdział to apel małego dziecka do rodzica, na przykład:

  • Szanuj mnie,
  • Przytulaj mnie,
  • Nie mów o mnie źle,
  • Pomóż mi się złościć,
  • Pozwól mi płakać,
  • Nie lekceważ moich lęków,
  • Nie dawaj mi wszystkiego, o co poproszę,
  • Ja także chcę być wysłuchany,
  • Daj mi swój czas,
  • Wspieraj mnie mądrze.

 

Anna Gromek, psycholog

Zdjęcie przedstawia książkę "Nie przydeptuj małych skrzydeł"
 

Zdjęcie przedstawia książkę "Coś zupełnie innego. Piekło dorastania''

"Coś zupełnie innego. Piekło dorastania"
Arnhild Lauveng

Wydawnictwo Smak Słowa
 

Autorka wstrząsającej książki autobiograficznej „Po drugiej stronie lustra” opisującej trudne doświadczenie przeżywania przez nastolatkę zaburzenia psychotycznego oraz pobytu w szpitalu psychiatrycznym, tym razem jako psychoterapeutka napisała książkę dla młodych czytelników borykających się z rożnymi trudnościami emocjonalnymi i psychicznymi, a także dla różnych osób w ich otoczeniu: rówieśników rodzeństwa, rodziców, dziadków, sąsiadów, nauczycieli. Książka jest podzielna na dwie części: pierwsza składa się z opowiadań, których bohaterowie przeżywają różne trudności psychiczne, jest opisane ich środowisko, działania bliskich. Widać wyraźnie, że niektóre postawy, zachowania rówieśników, dorosłych, pomagają w poradzeniu sobie z problemem, a niektóre wyraźnie zwiększają przeżywane trudności. Problemy nastolatków są pokazane przez opis ich odczuć, przeżyć, zachowań, nie są nazwane, czy sklasyfikowane medycznie.  Pozwala to nastoletniemu czytelnikowi identyfikować się
z postacią, a dorosłemu dają możliwość refleksji nad bliskimi sobie dziećmi, a także nad własnym zachowaniem i jego konsekwencjami. W drugiej części autorka, bez sensacji, czy budzenia lęku, starannie objaśnia czym są zaburzenia psychiczne, jak wpływają na organizm stosowane leki, i dlaczego nie zawsze działają, co to jest psychoterapia, co się dzieje po przyjęciu do szpitala psychiatrycznego oraz wiele innych kwestii istotnych dla osoby rozważającej podjęcie leczenia bądź już leczącej się psychiatrycznie.
Książkę warto polecić nastolatkom - może pomóc zrozumieć problemy własne i problemy przyjaciół, a także w sposób przystępny odpowiada na wiele pytań, o tym czym są zaburzenia, jak się je leczy. Rodzice, nauczyciele w przedstawionej pozycji znajdą opisy konkretnych zachowań - co może pomóc w refleksji na własnymi zachowaniami w kontekście problemów psychicznych dzieci i młodzieży.

Anna Steinhagen, psycholog, pedagog, psychoterapeuta

 

"Niechęć do szkoły"
David Heyne, Stephanie Rollings

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
 

Książka poświęcona jest interwencji w przypadku odmowy chodzenia szkoły, która, wbrew publicznej opinii,  nie jest tożsama z wagarowaniem. Oprócz nieobecności w szkole charakteryzują ją  występujące u dzieci odznaki problemów emocjonalnych, gównie nadmiernej lękliwości, przygnębienia i różnych objawów somatycznych. Dzieci w trakcie nieobecności w szkole pozostają w domu, a rodzice o tym wiedzą, u uczniów tych nie obserwuje się problemów wychowawczych. Według autorów odmowę chodzenia do szkoły zazwyczaj poprzedza jedno z wymienionych zdarzeń: zmiana szkoły, choroba członka rodziny, bądź inne stresujące wydarzenia w rodzinie, lęk w sytuacjach szkolnych, izolacja rówieśnicza, natomiast inne czynniki podtrzymują zaburzenia. Książka oprócz opisu przedstawia również sposób interwencji - obejmujący zarówno pracę z dzieckiem, rodzicami jak i z personelem szkoły. Działania oparte są na założeniach terapii poznawczo- behawioralnej. Dokładnie została także opisana strategia powrotu ucznia do szkoły.
 

Anna Steinhagen - psycholog, pedagog, psychoterapeuta

Zdjęcie przedstawia książkę "Niechęć do szkoły"
 
Zdjęcie przedstawia książkę  "Moje dziecko doprowadza mnie do szału"

"Moje dziecko doprowadza mnie do szału"
Isabelle Filliozat

Wydawnictwo Esprit


Poradnik dla rodziców dzieci  w wieku 6-11 lat. To kompendium wiedzy o psychicznym rozwoju dziecka. Autorka krok po kroku omawia prawidłowości rozwojowe w danym wieku, w przejrzysty sposób tłumaczy zawiłe różnice między spojrzeniem na świat rodzica, a postrzeganiem otoczenia przez dziecko. Książka wyjaśnia między innymi co powoduje u dziecka napady złości, radzi jak zachować się, gdy dziecko rzuca rzeczy, gdzie popadnie. Pomaga rozpoznać przyczyny stresu dziecka.  Książka daje do myślenia i motywuje do działania.

Anna Gromek - psycholog

 

"Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży"
Alan Carr

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne


Książeczka została napisana przez znanego profesora psychologii, specjalizującego się w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi. Celem książki jest zapoznanie czytelników z pojęciem depresji, omówienie czynników ryzyka zaburzenia i czynników chroniących, a także czynników wewnętrznych i zewnętrznych podtrzymujących depresję, ponadto danie wskazówek, co do diagnozy i interwencji. Podręcznik zawiera też wskazania jak oceniać prawdopodobieństwo popełnienia samobójstwa i jak postępować
z osobą grożącą samobójstwem. 
Książka pozwala lepiej zrozumieć problemy nastolatków, uwrażliwia na  na niektóre zachowania młodych ludzi. Rodzicom dzieci cierpiących na depresję daje możliwość zdobycia wiedzy, zrozumienia procesu i podpowiedź pewnych działań i zachowań wobec własnego dziecka.

 Anna Steinhagen - psycholog, pedagog, psychoterapeuta


.

  Zdjęcie przedstawia książkę  "Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży"
 
 Zdjęcie przedstawia książkę "Powiedz to inaczej"

"Powiedz to inaczej"
Dana Caspersen, Joost Effers

Wydawnictwo Czarna Owca


Książka stanowi, jak to nazywają autorzy „projekt horyzontalny”, gdzie koncepcja, tekst autorski, redakcja, projekt graficzny stanowią jedność. Nie ma w tej książce, prostej liniowej narracji, opowieści. Jest to spójna graficznie i treściowo prezentacja zasad bycia w konflikcie i wychodzenia z konfliktu. Konflikt w tej książce prezentowany jest jako powszechne zdarzenie stanowiące część życia i dające możliwość zmiany. Autorzy akcentują możliwość wyboru zachowania, pokazując, że od nas należy, czy chcemy zaostrzyć konflikt, czy dążyć do jego rozwiązania. Pozycja zawiera dużo przykładów wypowiedzi, zarówno tych pozwalających rozwiązać konflikt, jak i tych go nasilających. Daje też możliwość ćwiczenia formułowania własnego stanowiska. Podsumowując, książka pokazuje ciekawe podejście do konfliktu i daje czytelnikowi możliwość przemyślenia własnych zachowań, kontrolowania ich i wybierania tych, które w danym momencie są według nas właściwe.
 

Anna Steinhagen - psycholog, pedagog, psychoterapeuta

   

"Pułapka nadopiekuńczości"
Julie Lythcott-Haims

Wydawnictwo Dobra Literatura


Naturalną potrzebą każdego rodzica jest chęć towarzyszenia dziecku w jego rozwoju i wskazywanie najlepszych dróg, którymi powinno podążać. Jako dorośli ludzie wiemy lepiej, jak działa świat oraz co robić, aby odnieść sukces, dlatego tę wiedzę chcemy rzetelnie przekazać naszym pociechom. Chcemy je wspierać, bez względu na okoliczności. Czy jednak nie robimy im krzywdy, za bardzo się starając?
„Pułapka nadopiekuńczości” to książka, która pomaga odpowiedzieć na pytanie czy warto stawiać granice w naszej miłości, przybliża temat i wyjaśnia mechanizmy nadmiernego zaangażowania oraz wyjaśnia, dlaczego nasze oddziaływania wobec dzieci - będące przecież wynikiem dobrych intencji – często prowadzą do zupełnie innych efektów, niż tego oczekiwaliśmy. Autorka, Julie Lythcott-Haims w przystępny sposób skłania do refleksji oraz podpowiada, co możemy zmienić, aby skuteczniej pomagać naszym dzieciom osiągać sukcesy, z uwzględnianiem i zaspokajaniem potrzeb obu stron.  
 

Anna Jabłońska - psycholog

  Zdjęcie przedstawia książkę "Pułapka nadopiekuńczości"
  
 Zdjęcie przedstawia książkę  "Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna"

"Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna"
Artur Kołakowski, Agnieszka Pisula

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Książka „Sposób na trudne dziecko” została napisana przez dwójkę wybitnych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży. Autorzy zadbali o to, żeby czytelnicy wynieśli z lektury zarówno wiedzę teoretyczną jak również praktyczną na temat tego, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych. Książka jest przeznaczona zarówno dla rodziców jak i dla nauczycieli. Znajdziemy w niej sugestie jak poradzić sobie z awanturującym się dzieckiem, któremu odmówiono kupna zabawki jak i również z nastolatkiem wypowiadającym wulgaryzmy czy zachowującym się niewłaściwie na lekcji.

Oprócz opisanych skutecznych technik behawioralnych do radzenia sobie z podopiecznymi znajdziemy również opis błędów, które czasem popełniamy przy ich stosowaniu oraz wskazówki jak ich unikać. Sporo jest również ciekawych pomysłów na wprowadzanie  konsekwencji niewłaściwego zachowania – np. jeśli nie zdążysz rano pościelić łóżka – następnego dnia wstajesz 15 min. wcześniej. Ciekawą zaproponowaną zasadą jest np. „nudne krzesło” na którym dziecko siedzi minutę krócej – jeśli pójdzie na nie spokojnie, bez awanturowania się.

Książka jest napisana w sposób przystępny i przejrzysty. Łatwo z niej korzystać, nie trzeba jej czytać „od deski do deski”.
Mając w ręku taką książkę żałuję, że moje dzieci są już dorosłe…
 

Lidia Zienkiewicz, psycholog

  

"W szkole wcale nie chodzi o szkołę"
Ewa Radanowicz

Wydawnictwo SENSOR

"Chciałabym, aby moja książka dodała Wam wiary w siebie,
w ludzi, których spotykacie i z którymi pracujecie, oraz w to, co robicie."
Ewa Radanowicz

Dla kogo jest ta książka? Dla każdego, komu zależy na realnych pozytywnych zmianach w polskiej edukacji. Dyrektorzy znajdą w niej wskazówki, jak być liderem, jak zarządzać zmianą i zapraszać do niej społeczność szkolną. Nauczyciele przekonają się, że praca z autorskimi rozwiązaniami jest efektywniejsza i uskrzydla. Rodzice poczują, że najważniejsza jest ich wiara w dziecko i jego możliwości. Wszyscy dowiedzą się, że szkoła może skutecznie dbać o samopoczucie ucznia i stwarzać warunki do jego kompleksowego rozwoju. Mogą się też przekonać, jak ważne jest widzenie w dziecku człowieka, który ma prawo wzrastać w swoim tempie i otrzymywać to, co jest mu najbardziej potrzebne.
Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie, „co jest dziś ważne w szkole?” i zawiera liczne przykłady budowania nowoczesnej szkoły i warsztatu pracy nauczyciela XXI w. Przedstawia historie i inspiracje ludzi, którzy wypracowali oryginalny model pracy pozwalający reformować polską szkołę publiczną. Model ten stał się dobrą praktyką w sferze edukacji i kolejne placówki wdrażają go u siebie.

Recenzje można znaleźć na stronie: https://sensorradanowicz.pl/

 

  Zdjęcie przedstawia książkę  "W szkole wcale nie chodzi o szkołę"
Zdjęcie przedstawia książkę "Nastolatek a depresja"

"Nastolatek a depresja"
Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski, Klaudia Siwek

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Książka pt. „Nastolatek a depresja” autorstwa K. Ambroziaka, A. Kołakowskiego i K. Siwek (wyd. GWP) jest jedną z kilku książek – poradników, napisanych przez wybitnych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego, takich jak psychiatrzy, psychoterapeuci i psycholodzy.
Pierwsza część książki jest poradnikiem dla rodzica. Zawiera odpowiedzi na pytania nurtujące znaczną część rodziców dzieci chorych na depresję, m.in.:

  • Jak teraz będzie wyglądać nasza rodzina?
  • Czy to moja wina, że moje dziecko ma depresję?
  • Co robić, a czego nie robić mając nastolatka z depresją?

Książka porusza też ważny temat powrotu do szkoły po chorobie – czy od razu? A może w ogóle? Jakie są – inne niż standardowa nauka – możliwości realizacji obowiązku szkolnego?
Druga część jest napisana specjalnie dla nastolatka. Opisuje ona m.in. najczęstsze myśli z jakimi borykają się osoby chore, na przykład: „muszę sobie radzić sam/a”, „uznają mnie za lenia” oraz tłumaczy, czemu nie są one prawdziwe. Zawiera również metody pomagające radzić sobie z obniżonym nastrojem samemu, równolegle do pracy terapeutycznej ze specjalistą.
Ze względu na swój przystępny język oraz popularnonaukowy charakter można śmiało polecić tę książkę zarówno rodzicom nastolatków chorujących na depresją, jak i im samym. Warto jednak podkreślić: Lektura książki nie zastąpi wizyty u specjalisty.

mgr Paweł Błoński, psycholog

  

"Depresja nastolatków"
Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski, Klaudia Siwek

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Książka pt. „Depresja nastolatków” autorstwa K. Ambroziaka, A. Kołakowskiego i K. Siwek (wyd. GWP) jest jedną z kilku książek – poradników, napisanych przez wybitnych specjalistów z zakresu zdrowia psychicznego, takich jak psychiatrzy, psychoterapeuci i psycholodzy.

Pierwsza część książki zawiera podstawowe informacje o depresji – czym jest, jak się ją diagnozuje, jaki ma wpływ na życie nastolatka oraz jakie poważne problemy z nią wpółwystępują – uzależnienia oraz samookaleczenia i samobójstwa. Ponadto przystępnie opisuje ona sam burzliwy okres dorastania, przez co rodzic może przenieść się w świat swojego dziecka.

Druga część jest poświęcona procesowi leczenia. Na początku odpowiada na pytanie podstawowe – czy depresja wymaga w ogóle leczenia? W dalszych rozdziałach autorzy charakteryzują podstawowe metody pomocy – farmakoterapię, psychoterapię oraz leczenie w szpitalu i rozwiewają najczęściej pojawiające się wątpliwości.

Ze względu na przystępny sposób podania wielu praktycznych informacji, ta książka jest warta uwagi wszystkich rodziców, którzy chcą więcej wiedzieć o depresji aby świadomie towarzyszyć swoim dzieciom w chorobie. W dobie wielu fake newsów w internecie jest ona szczególnie istotna, gdyż stanowi swoiste kompendium rzetelnej i podanej w przystępny sposób wiedzy dla rodzica, którego dziecko potrzebuje pomocy. Warto jednak podkreślić: Lektura książki nie zastąpi wizyty u specjalisty.

mgr Paweł Błoński, psycholog

 Zdjęcie przedstawia książkę "Depresja nastolatków"
  
Wszelkie prawa zastrzeżone 2021 / Deklaracja dostępności / Polityka prywatności
Zachęcamy Państwa do wypełnienia ankiety, która pomoże dostosować ofertę Poradni do potrzeb Państwa i dzieci:

https://forms.office.com/r/h48D5qZqMk

Dziękujemy!
Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.   akceptuje  polityka prywatności