STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ nr 16
w Warszawie, ul. Siennicka 40
Podstawę prawną opracowania niniejszego Statutu stanowią:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2022 r. poz. 2230).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730).
- Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 868, 1116 i 1700).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089).
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. poz. 199 oraz z 2017 r. poz. 1647).
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. poz. 1743 oraz z 2021 r. poz. 2294).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1635).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. poz. 1594).
§ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Nazwa Poradni: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 16.
- Siedziba Poradni mieści się w Warszawie przy ul. Siennickiej 40.
- Organem prowadzącym jest Miasto st. Warszawa.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Poradnią jest Kuratorium Oświaty
w Warszawie. - Poradnia obejmuje swoim działaniem placówki znajdujące się w obrębie dzielnicy Praga Południe.
- Rejon działania Poradni określa organ prowadzący.
- Poradnia udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom z placówek mieszczących się na terenie jej działania oraz dzieciom i ich rodzicom jeśli dzieci nie uczęszczają do placówek, ale mieszkają w rejonie działania Poradni.
- Poradnia, na mocy porozumienia pomiędzy organami prowadzącymi poradnie, może w wyjątkowych sytuacjach udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej osobom spoza swojego rejonu działania (mieszkającym na terenie miasta st. Warszawy), z wyłączeniem spraw dotyczących postępowania orzeczniczo-kwalifikacyjnego.
- Poradnia obejmuje opieką dzieci i młodzież: od momentu narodzenia do ukończenia nauki w szkole.
- Poradnia jest placówką działającą cały rok. Organ prowadzący może w porozumieniu z Dyrektorem Poradni ustalić termin przerwy w pracy Poradni w okresie ferii letnich. Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Dopuszcza się możliwość zmian godzin pracy Poradni w okresach ferii letnich i zimowych oraz w okresach świątecznych.
- Poradnia pracuje stacjonarnie, hybrydowo lub zdalnie – w zależności od potrzeb i sytuacji.
- Korzystanie z pomocy Poradni jest dobrowolne i bezpłatne.
§ 2
CELE I ZADANIA PORADNI ORAZ SPOSOBY ICH WYKONYWANIA
- Celem Poradni jest udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Do zadań Poradni należy wspomaganie wszechstronnego rozwoju, efektywności uczenia się dzieci i młodzieży, w szczególności:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień;
- przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności poprzez porady, konsultacje, prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a także ich rodzin;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych;
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
- z chorobami przewlekłymi;
- z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- w sytuacjach kryzysowych lub traumatycznych;
- z zaburzeniami zachowania lub emocji;
- z niepowodzeniami edukacyjnymi;
- doświadczających zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- diagnozowanie dzieci i młodzieży, w tym:
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu edukacji i profilaktyki (w tym profilaktyki uzależnień, ochrony zdrowia psychicznego) i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w rozpoznawaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów kl. I – III szkoły podstawowej;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka/ucznia oraz analizy funkcjonowania ucznia/dziecka, opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych a także w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego na pisemny wniosek dyrektora, rodzica lub pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- działania wspierające wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
- współdziałanie z innymi poradniami, placówkami służby zdrowia, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom, młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
§ 2.1
SPOSOBY WYKONYWANIA ZADAŃ
- W celu realizacji zadań Poradni organizuje pomoc w formie: zajęć diagnostycznych, terapeutycznych, psychoedukacyjnych, porad i konsultacji, grup wsparcia, mediacji, interwencji kryzysowej, warsztatów, wykładów i prelekcji oraz innej działalności informacyjno-szkoleniowej.
- Szczegółowe zasady zapisów i udziału w formach pomocy regulują odrębne regulaminy.
- W celu udzielenia efektywnej pomocy rodzicom, dzieciom, młodzieży oraz nauczycielom Poradnia współpracuje z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.
- W Poradni działają zespoły orzekające: Zespół Orzekający o Potrzebie Kształcenia Specjalnego, o Potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci oraz Zespół Orzekający o Potrzebie Indywidualnego Nauczania (na zasadach określonych w odrębnych przepisach).
- Zespoły Orzekające wydają orzeczenia:
- o potrzebie kształcenia specjalnego;
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- o potrzebie indywidualnego nauczania;
- o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- W Poradni działa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.
- Poradnia na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka lub wniosek pełnoletniego ucznia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach, w tym w przepisach oświatowych związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych dziecka lub wniosek pełnoletniego ucznia, której dotyczy opinia, Poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki.
- Poradnia wydaje również, na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub wniosek pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w Poradni.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich na wniosek Poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
§ 3
ORGANY PORADNI
- Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni;
- Rada Pedagogiczna.
- Każdy z organów Poradni działa w ramach swoich kompetencji określonych w Statucie.
§ 3.1
DYREKTOR PORADNI
- Poradnią kieruje nauczyciel, któremu stanowisko dyrektora powierzył organ prowadzący placówkę.
- Kandydata na stanowisko dyrektora Poradni wyłania się w drodze konkursu.
- Dyrektor Poradni za zgodą organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz w zależności od potrzeb inne stanowiska kierownicze.
- Dyrektor Poradni w szczególności:
- kieruje działalnością Poradni oraz określa zakres zadań realizowanych przez pracowników;
- reprezentuje Poradnię na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej Poradni i realizuje uchwały Rady Pedagogicznej;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa, czuwa nad stanem sanitarnym i higienicznym placówki oraz przestrzega przepisów BHP;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania wolontariuszy i stowarzyszeń w Poradni;
- zatrudnia i zwalnia pracowników Poradni;
- przyznaje nagrody i wymierza kary pracownikom;
- występuje z wnioskiem (po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej) o odznaczenia, nagrody i wyróżnienia dla pracowników;
- dokonuje oceny pracy pracowników;
- udziela urlopów i deleguje pracowników do innych zajęć;
- czuwa nad procedurą awansu zawodowego nauczycieli Poradni;
- w realizacji swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres kompetencji dyrektora znajduje się w teczce akt osobowych.
- Dyrektor ma prawo:
- wydawać polecenia służbowe wszystkim pracownikom Poradni;
- zawieszać uchwały Rady Pedagogicznej niezgodne z prawem;
- podpisywać dokumenty i korespondencję;
- kontrolować pracę i dokumentację wszystkich pracowników;
- podpisywać umowy z wolontariuszami i stowarzyszeniami.
9. Szczegółowy zakres zadań, obowiązków, odpowiedzialności i upoważnień Wicedyrektora, w ramach podziału zadań kierowniczych, ustala Dyrektor.
10. W przypadku nieobecności Wicedyrektora, Dyrektora zastępuje inny nauczyciel Poradni wyznaczony przez Dyrektora.
§ 3.2
RADA PEDAGOGICZNA
- W Poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji zadań statutowych w Poradni, szkołach, przedszkolach, a także w środowisku rodzinnym dziecka.
- W skład rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Poradni.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Poradni.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane zgodnie z potrzebami z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego lub na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a także z inicjatywy co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z Regulaminem Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor Poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności Poradni.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Poradni;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Poradni;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Poradni;
- ustalanie sposobu wykorzystanie wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć oraz harmonogram godzin pracy;
- projekt planu finansowego Poradni;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt Statutu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora Poradni lub do Dyrektora Poradni o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w Poradni.
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane przez nauczycieli Poradni.
- Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste klientów lub ich rodzin, a także nauczycieli i innych pracowników Poradni.
- W przypadku zaistniałych sytuacji konfliktowych wewnątrz Poradni, Dyrektor lub Rada Pedagogiczna powołuje trzyosobowy zespół rozjemczy do rozpatrzenia zarzutów stron sporu, oceny sytuacji i rozwiązania powstałego konfliktu.
- W przypadku niemożności znalezienia rozwiązania konfliktu strony powołują mediatora celem podjęcia próby rozwiązania sporu. Mediatorem zostaje osoba spoza Poradni.
§ 4
ORGANIZACJA PORADNI
PROWADZONA DOKUMENTACJA
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni.
- Rejestr wydawanych opinii i orzeczeń, informacji i zaświadczeń.
- Dokumentację badanych (karty indywidualne).
- Dzienniki grupowych zajęć specjalistycznych oraz dokumentacje dzieci, młodzieży i ich rodzin objętych terapią.
- Dzienniki zajęć pracowników pedagogicznych.
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży oraz rejestr wydawanych opinii, orzeczeń oraz zaświadczeń i informacji o wynikach badań może być prowadzony w formie elektronicznej.
- Inna dokumentacja zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Poradnia przechowuje dokumentacje zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dokumentacja w postaci arkuszy badań związanych z diagnozą psychologiczno-pedagogiczną, może być udostępniana do wglądu rodzicom (prawnym opiekunom) lub pełnoletniemu uczniowi tylko w obecności specjalisty Poradni. Osoby te nie mają prawa sporządzać notatek oraz kopii udostępnianej im dokumentacji.
- Poradnia nie udostępnia dokumentacji w postaci notatek sporządzonych na podstawie obserwacji i rozmów przeprowadzonych z członkami rodziny, nauczycielami
i specjalistami przedszkoli, szkół i placówek. - Nie jest udostępniana dokumentacja związana z prowadzeniem indywidualnych i grupowych zajęć terapeutycznych.
- Na pisemny wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia dokumentacja badań i czynności uzupełniających zawarta w teczkach indywidualnych, jest przekazywana do innych publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, właściwych do udzielania im pomocy. Sposób przekazywania dokumentacji regulują odrębne przepisy.
§ 5
SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA PORADNI
- Szczegółową organizację Poradni określa arkusz organizacyjny Poradni opracowany przez Dyrektora do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu pracy oraz planu finansowego poradni.
- Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący Poradnię w terminie do 25 maja danego roku, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych oraz w zależności od potrzeb: innych specjalistów, w szczególności lekarzy.
- Poradnia zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni realizują zadania również poza Poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz w środowisku rodzinnym.
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy na mocy porozumienia zawartego z dyrektorem Poradni realizują zadania w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wolontariuszem może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo i przeciwko której nie toczy się postępowanie karne.
- Poradnia może posiadać filie. Filie tworzy i likwiduje oraz określa zakres i teren ich działania organ prowadzący. W filii tworzy się stanowisko kierownika filii.
- W zależności od potrzeb Poradnia może tworzyć punkty konsultacyjne w zakresie pomocy logopedycznej i psychologiczno-pedagogicznej, w celu umożliwienia dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom lepszej dostępności do korzystania z usług Poradni.
- W zależności od potrzeb w Poradni mogą być powoływane zespoły specjalistyczne do wykonywania określonych zadań.
- Poradnia może przyjmować na praktyki studentów szkół wyższych na zasadach określonych w odrębnych przepisach i Statucie Poradni.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi określają indywidualne zakresy obowiązków.
- Pracownicy merytoryczni Poradni prowadzą odpowiednio zgodnie z ustalonymi zasadami konsultacje dla uczniów i/lub ich rodziców w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Pracownicy pedagogiczni zatrudnieni poniżej ½ obowiązkowego wymiaru zajęć prowadzą konsultacje w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni.
- W sytuacji zagrożenia, sytuacji kryzysowej, zwłaszcza w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty dyrektor Poradni odpowiada za organizację i realizację zadań Poradni z wykorzystaniem metod i technik pracy na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik pracy na odległość realizowane są z wykorzystaniem materiałów i zintegrowanych platform edukacyjnych, materiałów filmowych i multimedialnych, podręczników, kart pracy, zeszytów ćwiczeń i tym podobnych.
- Komunikacja specjalista - uczeń i/lub specjalista - rodzic odbywa się drogą telefoniczną poprzez rozmowy telefoniczne lub sms, drogą mailową, przy użyciu innych komunikatorów założonych na potrzeby edukacji zdalnej, poprzez aplikacje umożliwiające przeprowadzenie wideokonferencji (np. Zoom, Teams, Skype).
- Praca zdalna odbywa się zgodnie z obowiązującym harmonogramem pracy pracowników pedagogicznych.
- Specjaliści realizują swoje obowiązki według planów pracy, z możliwościami ich modyfikacji wynikającymi z przyjętych metod i form pracy na odległość.
- Planując zajęcia pracownicy merytoryczni uwzględniają przepisy BHP oraz potrzeby i ograniczenia psychofizyczne uczniów, w tym skierowanych do kształcenia specjalnego.
- W sytuacjach tego wymagających, wizyty diagnostyczne odbywają się stacjonarnie z zachowaniem obowiązujących przepisów i wytycznych.
§ 6
ZAKRES ZADAŃ PRACOWNIKÓW PORADNI
- Zakres zadań psychologa:
- prowadzenie indywidualnych i grupowych badań oraz działań diagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży, w tym diagnozowanie możliwości oraz wskazywanie mocnych stron ucznia;
- kwalifikowanie do odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno – wychowawczej, opieki, kształcenia specjalnego i resocjalizacji;
- prowadzenie różnego rodzaju form terapii psychologicznej w stosunku do dzieci i młodzieży;
- inspirowanie działalności terapeutycznej w szkołach i innych placówkach, konsultacje i inne formy pomocy merytorycznej w tym zakresie;
- prowadzenie doradztwa psychologicznego oraz mediacji dla dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- interwencja w sytuacjach kryzysowych (wspieranie dziecka i rodziny w trudnych sytuacjach losowych);
- wspieranie rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych;
- podejmowanie działań mających na celu minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych;
- inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
- wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach;
- konsultacje dla rodziców badanych dzieci, udzielanie szczegółowego instruktażu w sprawie postępowania z dzieckiem;
- doskonalenie warsztatu pracy.
- Zakres zadań pedagoga:
- prowadzenie indywidualnych i grupowych badań pedagogicznych dzieci i młodzieży oraz wskazywanie pożądanych form pomocy;
- prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii pedagogicznej z dziećmi mającymi zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych;
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- porady i instruktaż dla rodziców oraz dzieci w sprawie metod i form pracy;
- udzielanie konsultacji i wskazówek młodzieży do pracy samodzielnej;
- współpraca z nauczycielami i pedagogami szkół, do których uczęszczają dzieci objęte terapią pedagogiczną, popularyzowanie wiedzy związanej z przyczynami niepowodzeń w nauce;
- inspirowanie działalności terapeutycznej w szkołach i innych placówkach, konsultacje i inne formy pomocy merytorycznej w tym zakresie;
- wypracowanie i realizacja nowych metod pracy z zakresu terapii pedagogicznej.
- Zakres zadań logopedy:
- diagnoza logopedyczna;
- prowadzenie terapii logopedycznej według ułożonego programu;
- instruktaż dla rodziców;
- konsultacje z nauczycielami diagnozowanych dzieci, ustalenie szczegółowych zaleceń do pracy z nimi na terenie placówki;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń w komunikacji językowej:
- badania przesiewowe dzieci w wieku przedszkolnym;
- prelekcje, porady i warsztaty dla rodziców;
- współpraca z pedagogami i psychologami w sprawie diagnozowanych dzieci, udział w zespołach orzekających;
- doskonalenie warsztatu pracy;
- wypracowanie nowych metod pracy.
- Zakres obowiązków socjoterapeuty:
- badanie i rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
- pomoc w nabywaniu i rozwijaniu umiejętności interpersonalnych: komunikacji społecznej, podejmowaniu decyzji, radzeniu sobie ze stresem;
- pomoc w nabywaniu i rozwijaniu umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej;
- prowadzenie socjoterapii zachowań dysfunkcyjnych;
- współpraca z psychologiem dotycząca minimalizowania skutków zaburzeń rozwojowych, zapobiegania zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
- wspieranie rodziny i szkoły, popularyzowanie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej, rozwijanie umiejętności wychowawczych;
- konsultacje dla rodziców badanych dzieci, udzielanie szczegółowego instruktażu w sprawie postępowania z dzieckiem.
- Zakres zadań doradcy zawodowego :
- prowadzenie indywidualnych i grupowych badań związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
- prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
- wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo – informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami;
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych dla różnych poziomów kształcenia;
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
- rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia;
- wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych;
- instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym;
- alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie;
- wspieranie nauczycieli szkół w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- prowadzenie indywidualnych i grupowych badań oraz wskazywanie pożądanych form pomocy terapeutycznej;
- prowadzenie konsultacji diagnostycznych;
- prowadzenie terapii (indywidualnej, grupowej, rodzinnej);
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
- opieka rehabilitacyjna/usprawniająca dzieci z terenu działania Poradni;
- zapoznanie się z dokumentacją badań dzieci i opracowanie indywidualnych programów/ przedstawienie ich rodzicom do zaakceptowania/ usprawniających funkcje ruchowe dzieci zgodnie z zaleceniami zawartymi w opiniach o wczesnym wspomaganiu rozwoju, jak i wydanych zaświadczeniach lekarskich;
- prowadzenie indywidualnych ćwiczeń usprawniających z dziećmi;
- Indywidualne konsultowanie się z innymi specjalistami Poradni i poza nią w celu doboru odpowiednich metod i form pracy i uzyskiwania informacji dotyczących funkcjonowania dziecka w różnych sferach jego rozwoju;
- udzielanie instruktażu dla rodziców do pracy w domu;
- udział w posiedzeniach Zespołów Konsultacyjnych w ramach pracy ZWWR;
- ewaluowanie indywidualnych programów terapeutycznych zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami dzieci.
- analizowanie przedkładanej w poradni dokumentacji lekarskiej;
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołów orzekających i zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, działających w Poradni;\
- udzielanie konsultacji lekarskich w sprawach wymagających analizy dokumentacji medycznej.
10. Do podstawowych zadań każdego pracownika pedagogicznego należy także:
- przygotowywanie opinii, informacji i zaświadczeń w sprawach związanych z udzielaną pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- prowadzenie wewnętrznej dokumentacji Poradni związanej z udzielaną pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- uczestniczenie w posiedzeniach zespołów i komisji Poradni w zakresie związanym z udzielaną pomocą dzieciom i młodzieży;
- konsultowanie się z innymi pracownikami merytorycznymi Poradni w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży i ich rodziców (prawnych opiekunów);
- systematyczne doskonalenie umiejętności zawodowych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:
- pracę własną;
- udział w pracach zespołów specjalistycznych i szkoleniach WDN;
- korzystanie z pozaszkolnych form wspierania działalności psychologiczno-pedagogicznej;
- podnoszenie własnych kwalifikacji;
- współpraca z innymi poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz ośrodkami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w zakresie związanym z indywidualną opieką nad dzieckiem;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora na rzecz Poradni.
14. Pracownicy pedagogiczni realizują zadania Poradni również poza jej siedzibą –
w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w szkole, przedszkolu, placówkach współpracujących z Poradnią oraz w środowisku rodzinnym.
15. Pracownicy pedagogiczni Poradni są odpowiedzialni za jakość swojej pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych ich bezpośredniej opiece dzieci i młodzieży, co szczegółowo określają Regulaminy Pracy i BHP Poradni.
§ 7
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W PORADNI
- Wszystkich pracowników Poradni obowiązują przepisy w sprawie ochrony danych osobowych.
- Dyrektor jako Administrator danych osobowych:
- w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji;
- realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe uczniów, wychowanków, rodziców oraz pracowników i współpracowników placówki;
- sprawuje nadzór poprzez wyznaczenie osoby realizującej przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w pkt 1) i 2). Osoba ta podlega bezpośrednio administratorowi danych zgodnie z przepisami prawa o ochronie danych osobowych.
- Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.
- Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa. - Do obowiązków pracowników administracji i obsługi należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień, zgodnie z dokumentacją przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych.
§ 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Poradnia jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Wszelkie zmiany w Statucie są wprowadzane odpowiednimi uchwałami Rady Pedagogicznej zmieniającymi Statut. Na wniosek Rady Pedagogicznej Dyrektor przygotowuje tekst jednolity Statutu, gdy jest więcej niż 5 zmian.
- W sprawach nieobjętych Statutem zastosowanie mają odpowiednie przepisy Ustawy o Systemie Oświaty.
- Uchyla się dotychczasowy Statut Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej uchwalony przez Radę Pedagogiczną Poradni w dniu 13.12.2020 r.
- Aktualny Statut placówki został uchwalony jednogłośnie przez Radę Pedagogiczną Poradni 13.12.2022 r.
Statut jest do wglądu w sekretariacie Poradni.