Czym jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia?
To forma pomocy, która polega na realizacji zajęć edukacyjnych na terenie szkoły, ale w oddzielnej sali - tylko z nauczycielem. Można tak realizować wszystkie, lub tylko niektóre przedmioty (wtedy pozostałe lekcje są realizowane w normalnym trybie razem z klasą).
Ze ścieżki mogą skorzystać dzieci realizujące roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne oraz uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub z klasą w szkole.
Ścieżka nie jest formą pomocy przeznaczoną dla dzieci z deficytami poznawczymi (niższe możliwości intelektualne, dysleksja, dysgrafia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), ze słabszą koncentracją uwagi czy mającymi zaległości w nauce.
Ścieżka nie przysługuje również dziecku lub uczniowi, które posiada ważne orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego nauczania czy indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (te formy – ścieżka i orzeczenie –wykluczają się.
Aby uzyskać możliwość takiej formy pomocy, potrzebna jest opinia w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, która taką formę pracy z dzieckiem/uczniem zaleci i uzasadni.
Jak uzyskać opinię o ścieżce?
W celu uzyskania opinii rodzic/opiekun prawny/pełnoletni uczeń zgłasza się do psychologa opiekującego się placówką dziecka. Specjalista przeprowadzi niezbędne do wystawienia opinii badania psychologiczno-pedagogiczne.
Oprócz tego rodzic:
- wypełnia Informację rodzica lub pełnoletniego ucznia niezbędną do uzyskania opinii o zindywidualizowanej ścieżce edukacyjnej (.doc, 34 kB);
- zwraca się do szkoły celem uzyskania Informacji ze szkoły niezbędnej do uzyskania opinii o zindywidualizowanej ścieżce edukacyjnej ( .doc, 43 kB);
- oraz - jeśli powodem wydania ścieżki jest stan zdrowia - uzyskuje Zaświadczenie lekarskie potrzebne do uzyskania opinii o zindywidualizowanej ścieżce edukacyjnej (.doc, 30 kB). Zaświadczenie takie wydane zostaje przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego.
Jeśli psycholog w Poradni stwierdzi taką potrzebę, może poprosić także o inną dokumentację istotną w sytuacji dziecka, która będzie pomocna w określeniu potrzeb dziecka i wydaniu odpowiednich zaleceń dla szkoły.
Po przeprowadzeniu diagnozy oraz dostarczeniu wyżej wymienionych dokumentów psycholog poprosi o wypełnienie przez rodzica, opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia wniosku o wydanie opinii (.doc, 45 kB).
Po przyjęciu wniosku, w ciągu 30 dni Poradnia wyda stosowną opinię.
Co zawiera opinia i jak długo jest ważna?
Opinia w sprawie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia zawiera diagnozę psychologiczno-pedagogiczną, zakres realizacji zajęć indywidulanych (godzinowy i przedmiotowy), okres realizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, wskazania dla szkoły a także wskazania dla ucznia i jego rodziców (mające na celu poprawę funkcjonowania ucznia).
Po odebraniu opinii z Poradni należy jak najszybciej dostarczyć ją do placówki edukacyjnej, która wówczas wdroży procedurę mającą na celu bezzwłoczne objęcie dziecka lub ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia.
Okres objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia nie może być dłuższy niż rok szkolny.
Jeżeli po upływie okresu realizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia nadal będzie potrzeba tej formy pomocy a także podstawa do jej kontynuacji, należy ponownie zgłosić się do psychologa w Poradni oraz okazać kolejną opinię ze szkoły oraz kolejne zaświadczenie lekarza specjalisty. Nie jest możliwe wnioskowanie o kolejną opinię na podstawie dokumentacji okazanej przy poprzednim wniosku – psycholog musi posiadać aktualne informacje o stanie zdrowia i funkcjonowaniu w szkole.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.