CZĘŚĆ 1. PROSTE ZABAWY NA USPRAWNIANIE RĄCZEK
Na co dzień nie zastanawiamy się, jak niezwykłym i skomplikowanym narzędziem jest nasza ręka oraz jak wiele jej zawdzięczamy. To właśnie dzięki sprawnej ręce potrafimy wykonać wokół siebie większość czynności, a więc stajemy się niezależni. Ręka jako wyspecjalizowany narząd spełnia wiele bardzo ważnych funkcji. Pozwala nam podnosić, obracać, popychać, wskazywać, ale wykonywać też bardzo precyzyjne ruchy, jak np. wiązanie sznurowadeł, pisanie. Od rozwoju motoryki małej zależy prawidłowy rozwój czynności samoobsługowych, umiejętności rysowania, pisania, a nawet komunikacji.Proponowane zabawy poza doskonaleniem motoryki małej ćwiczą także:
- koordynację wzrokowo-ruchową
- percepcję wzrokową
- koncentrację
- rozwijają kreatywność
SEGREGOWANIE RÓŻNORODNOŚCI
Przygotujcie formę do muffinek/opakowanie po jajkach/kilka pudełek i przeróżne przedmioty np. groch, fasolę, kasztany, makaron, nakrętki, guziki. Zadaniemdziecka jest wkładanie przedmiotów w odpowiednie przegródki. Dziecko może segregować przedmioty paluszkami (wówczas ćwiczy chwyt pęsetkowy) lub możecie urozmaicić zabawę i wykorzystaćszczypce kuchenne, łyżeczki różnej wielkości.
Starszym dzieciom warto dodatkowo wprowadzić element przeliczenia.
PRZEPLATANKI
Przygotujcie kartkę, dziurkacz, sznurki. Stwórzcie z dziurek ciekawe kształty, a następnie niech dziecko przeplata przez nie sznurek. Będziecie zaskoczeni wyobraźnią waszych dzieci!
WARIACJE Z GAZETAMI
Pozwólcie dziecku podrzeć gazetę na drobne kawałki. Jest to doskonałe ćwiczenie dla jego rączek.
Skrawki papieru dmuchajcie, robiąc delikatny wietrzyk i silną wichurę, przedmuchujcie papierki do siebie (ćwiczenie oddechowe). Możecie też przenosić papierki z jednego pojemnika do drugiego przy użyciu słomki (zasysamy papierek).
Pozbierajcie skrawki do woreczka-ćwiczenie na chwyt pęsetkowy (niezbędny do prawidłowego pisania/rysowania). Część papierków pozamiatajcie- w ten sposób rozwijacie koordynację wzrokowo-ruchową i od początku wdrażacie dziecko do prostych prac domowych.
Narysujecie duży kształt (koło, miś) niech dziecko wyklei go skrawkami.
Pozgniatajcie papier formułując kule/piłki a później możecie:
- rzucać do celu (pojemnika, kosza)
- przerzucać do siebie
- podbijać paletką
- ustawić kilka plastikowych butelek i graćw kręgle
Zabawy w niespodzianki: zapakujcie drobne przedmioty w gazetę na różne sposoby (kula, zwijanie); możecie dodatkowo zawiązać kokardkę. Rozpakowywanie niespodzianki to doskonałe ćwiczenie na precyzję paluszków.
Bez używania nożyczek, niech dziecko powydziera z gazety różne kształty i stworzy własną kompozycję/obrazek.
Do pojemnika powrzucajcie skrawki gazet, wszelkie ścinki, uformowane kule, wrzućcie klika drobnych przedmiotów. Zadaniem dziecka jest je odnaleźć.
MAŁY POMOCNIK
Warto od najwcześniejszych lat zapraszać dzieci do wspólnego gotowania, wdrażać w proste prace domowe i stawiać na ich samodzielność
w czynnościach samoobsługowych. Dzieci lubią uczyć się nowych rzeczy i mieć poczucie sprawstwa.
WIOSENNE PORZĄDKI
Zachęć dziecko do pomagania w porządkach: ścieranie kurzy, zamiatanie, wydrzemanie ściereczki, składanie ubrań. To wszystko ćwiczenia ręki.
Wieszanie pranie to dokonała okazja na rozwijanie planowania ruchowego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, a zapinanie klamerek ćwiczy chwyt pęsetkowy.
Z kolei, jak zdejmiesz pranie, pozwól aby maluch podobierał skarpetki parami, pomógł posegregować ubrania na jego, mamy, taty. Możecie nazywać kolory, w przypadku starszych dzieci możesz policzyć czyich ubrań było najwięcej lub opowiadać z jakiego materiału są zrobione.
MASTER CHEF
Jak najczęściej zapraszaj swoją pociechę do kuchni. Razem gotujcie. Wygniatanie ciasta, mieszanie składników, przelewanie płynów to świetna zabawa , a jednocześnie ćwiczenie.
Owocowy raj- dziecko usprawniania swoje ręce także podczas obierania owoców, przygotujecie razem sałatkę owocową. Dziecko niech obierze banany i mandarynki ze skórki, przy okazji przypomnijcie nazwy owoców i ich kolory, a potem nazywajcie smaki.
KORALE DLA MAMY
Będziecie potrzebować makaron ( najlepiej penne), sznurek i farbki. Niech maluch pomaluje makaron na różne kolory (możesz przy okazji nazywać kolory, by utrwalał sobie nazwy, możecie też przeliczać rurki makaronowe), następnie niech nawlecze makaron na sznurek i piękne korale gotowe.
WĘDKARZE
Przygotujcie miskę z wodą, różne „wędki”: chochla, sitko, łyżki, szczypce kuchenne. Do miski wrzućcie „skarby”: np. makaron, nakrętki, papierki, zabawki z kinder niespodzianek. Wasze pociechy niech zamienią się w wędkarzy i próbują różnymi narzędziami wyłowić skarby.
Wspólna zabawa może być doskonała okazją do stymulowanie rozwoju dziecka, ale przede wszystkim wzmacnia więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem i tworzy najpiękniejsze wspomnienia.