ul. Siennicka 40, 04-393 Warszawa
A+
A-

DOMOWE ZABAWY SENSORYCZNE

 
Przedstawiamy propozycje domowych zabaw sensorycznych. Zabawy maj膮 na celu stymulowanie zmys艂贸w, rozwijanie kreatywno艣ci, a przede wszystkim dobr膮 zabaw臋. Zach臋camy do dowolnej modyfikacji zabaw, bior膮c pod uwag臋, jakie materia艂y posiadacie w domu, z czego mo偶ecie skorzysta膰 lub co sprawi Waszemu dziecku rado艣膰. Zabawy dostosowujcie do mo偶liwo艣ci oraz zainteresowa艅 dziecka.
 
Przyda膰 si臋 mog膮 wszystkie materia艂y recyklingowe ( rolki po papierze, pude艂ka wi臋ksze i mniejsze po herbacie, pojemniki), produkty spo偶ywcze, materia艂y plastyczne. Wszystko to, co znajdziecie w domu i b臋dzie bezpieczne. Mo偶ecie 艂膮czy膰 propozycje zabaw i tworzy膰 w艂asne scenariusze. To zale偶y tylko od Waszej wyobra藕ni. Pozw贸lcie dziecku modyfikowa膰 zabawy, sprawi mu to ogromn膮 rado艣膰.
 
呕YCZYMY DOBREJ ZABAWY, PAMI臉TAJCIE O BEZPIECZE艃STWIE!


ZABAWY NA SPACERZE DO LASU
Zabawy poprawiaj膮ce prawid艂owe dotlenienie organizmu, koordynacj臋 wzrokowo- ruchow膮, r贸wnowag臋, spostrzegawczo艣膰 oraz celno艣膰.

膯WICZENIA ODDECHOWE

膯wiczenia polegaj膮ce na g艂臋bokim wdechu z uniesieniem rak do g贸ry, poczym wydech powolny z r贸wnoczesnym opuszczaniem r膮k (uwaga nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋 na d艂ugo艣膰 wydechu i powt贸rze艅 oko艂o pi臋ciu aby nie dopu艣ci膰 do przewentylowania dziecka).

Do kolejnych 膰wicze艅 z rodzicami i rodze艅stwem nale偶y zebra膰 w lesie szyszki i kilka prostych patyczk贸w.

RZUTY DO CELU SZYSZKAMI

Mo偶emy narysowa膰 ko艂o na 艣cie偶ce, celujemy do niego szyszkami z odleg艂o艣ci oko艂o 2 metr贸w, druga wersja to celowanie do drzewa oddalonego oko艂o 2 metr贸w. Mo偶emy zabaw臋 przeprowadzi膰 w formie zawod贸w z policzeniem ile celnych rzut贸w wykonali poszczeg贸lni zawodnicy.

SKOKI

Uk艂adamy na 艣cie偶ce patyczki oko艂o 5- 6 sztuk. Odleg艂o艣膰 mi臋dzy patykami powinna by膰 taka, aby zmie艣ci艂y si臋 stopy. Zadaniem jest przeskakiwanie miedzy patyczkami do przodu, do ty艂u obun贸偶, na jednej nodze. Wygrywa ta osoba kt贸ra wykona zadanie najdok艂adniej, przeskoczy miedzy wszystkimi szczebelkami nie nadeptuj膮c na nie.

WIATRACZKI

Biegamy i r膮czkami kr臋cimy jak wiatrakami lub obie raczki r贸wnocze艣nie.

SKOKI ZAJ膭CZKA

Rysujemy patykiem na 艣cie偶ce kilka po艂膮czonych kwadrat贸w i skaczemy miedzy kafelkami w r贸偶nych kierunkach.
 
呕ycz臋 mi艂ego sp臋dzenia czasu na spacerze, du偶o dobrego ruchu oraz dotlenienia organizmu.
 
Urszula Suchecka
 

ZABAWY W MIERZENIE POKOJU

Dziecko mierzy d艂ugo艣膰 lub szeroko艣膰 pokoju, czy odleg艂o艣膰 na przyk艂ad od sto艂u do kanapy
chodz膮c stopa za stop膮.
 
RZUTY DO TARCZY
Potrzebne: miska, kosz na zabawki, woreczki, pi艂eczki.
Na spodzie miski lub kosza naklejamy tarcz臋, na przyk艂ad z samoprzylepnego papieru kolorowego. Wystarczy naklei膰 znak x lub plasterek, mniej wi臋cej na 艣rodku miski lub pojemnika. Ustawiamy tarcz臋 w bezpiecznym miejscu wyznaczonym przez rodzica Rzucamy do tarczy, woreczkami, pi艂eczkami. Je艣li nie masz woreczk贸w lub pi艂eczek, to wykorzystaj na przyk艂ad skarpetki zwini臋te w kulk臋.
 
DYKTANDO Z CHODZENIA
Rodzic wydaje komendy s艂owne, wed艂ug kt贸rych dziecko porusza si臋 po pokoju. Na przyk艂ad: dwa kroki do przodu, jeden w prawo, dwa kroki w lewo i tak dalej.
 
ZABAWA W ZESP脫艁 MUZYCZNY
W艂膮czamy ulubion膮 piosenk臋 i bawimy si臋 w rytmiczne klaskanie, wybijanie d艂o艅mi rytmu w pod艂og臋, uda, kanap臋 (r贸偶ne pod艂o偶a, faktury).

MALOWANIE 艁膭KI LUB AUTA Zabawa w stemplowanie palcami.
Potrzebne: kartka, farby
Spr贸buj namalowa膰 obrazek maczaj膮c w farbach palce i stawiaj膮c palcami stempelki na kartce.
 
SKOK W DAL
Potrzebna na przyk艂ad skakanka, woreczki
K艂adziemy skakank臋 na pod艂odze. To nasza linia, z kt贸rej b臋dziemy skaka膰 w dal. Skaczemy, zaznaczaj膮c ka偶dy kolejny skok. Mo偶emy k艂a艣膰 na pod艂odze woreczek lub inn膮 mi臋kk膮 rzecz. Wa偶ne: najlepiej skaka膰 bez kapci i skarpet na pod艂odze lub na dywanie, kt贸ry nie przesuwa si臋. Dbamy, 偶eby si臋 nie po艣lizgn膮膰! Nie uk艂adamy na linii skoku 偶adnych zabawek, 偶eby na nie nie skoczy膰, nie potkn膮膰 si臋, nie uszkodzi膰 stopy.
          Ma艂gorzata Rosi艅ska




Proponuj臋 kilka zabaw wzmacniaj膮cych stabilizacj臋 centraln膮 oraz stymuluj膮cych proprioceptywnie 鈥 co wycisza, zmniejsza pobudliwo艣膰 - czyli jest bezcenne na dzisiejsz膮 chwil臋.
 
PACZKA
Co b臋dzie potrzebne:
mama, tata lub rodze艅stwo
Spos贸b zabawy:
Doros艂y kl臋czy naprzeciw dziecka, dziecko siedzi skulone na pod艂odze udaj膮c zawini臋t膮 paczk臋. Mocno 艣ciska r臋ce i nogi. Doros艂y pr贸buje rozpakowa膰 paczk臋 odci膮gaj膮c r臋ce i nogi swojej pociechy. Nale偶y przyj膮膰 zasad臋, 偶e raz odklejona r臋ka lub noga nie mo偶e ju偶 wr贸ci膰 na swoje miejsce.
Nie przesadzamy z si艂膮. Paczka jest rozpakowana kiedy wszystkie cz臋艣ci cia艂a le偶膮 na pod艂odze.

SPYCHACZ
Co b臋dzie potrzebne:
mama, tata lub rodze艅stwo
Spos贸b zabawy:
Doros艂y i dziecko siedz膮 na pod艂odze odwr贸ceni do siebie plecami. Doros艂y przepycha dziecko do przodu na pod艂odze. Potem zmiana r贸l. Doros艂y ust臋puje w贸wczas, gdy poczuje, 偶e dziecko u偶y艂o do tej zabawy ca艂ej swojej si艂y.

KAMIE艃 I WIATR
Co b臋dzie potrzebne:
mama, tata lub rodze艅stwo
Spos贸b zabawy:
Dziecko le偶y na plecach na pod艂odze. Doros艂y pr贸buje przetoczy膰 dziecko na brzuch, a nast臋pnie z powrotem na plecy, a dziecko pr贸buje mu na to nie pozwoli膰. Aby u艂atwi膰 zrozumienie m贸w dziecku (nie daj si臋 zepchn膮膰, wieje mocny wiatr, a ty jeste艣 ci臋偶kim kamieniem). Doros艂y ma znacznie wi臋cej si艂y, ale nie powinien zbyt szybko wygra膰 w tej zabawie.
Zabaw臋 w kamie艅 mo偶na przeprowadzi膰 we wszelkich pozycjach (im mniejsza p艂aszczyzna podparcia tym trudniej).  Dziecko zamienia si臋 w kamie艅 gdy siedzi, kl臋czy, stoi na czworaka, a rodzic dostosowuj膮c swoj膮 si艂臋 do mo偶liwo艣ci dziecka pr贸buje je przesun膮膰 (nie chodzi o szybkie pchni臋cie, tylko jednostajny, powoli narastaj膮cy nacisk na r贸偶ne strony cia艂a). Dziecko jak kamie艅 pozostaje w miejscu. Mo偶na zmieni膰 si臋 rolami.

PLECAK
Co b臋dzie potrzebne:
Mama lub tata
Spos贸b zabawy :
Dziecko wspina si臋 na plecy doros艂ego, kt贸ry stoi w kl臋ku podpartym (na czworaka). Zaczepia si臋 o doros艂ego jakby by艂o plecakiem, doros艂y ko艂ysze si臋 na boki, do przodu, do ty艂u, pr贸buje nawet wstawa膰, tak jakby chcia艂 zrzuci膰 dziecko, kt贸re mocno si臋 przytrzymuje i pozostaje ca艂y czas na plecach rodzica.

RYDWAN
Co b臋dzie potrzebne:
mama lub tata, koc
Spos贸b zabawy :
Na pod艂odze k艂adziemy koc, dziecko siada na jego ko艅cu (r臋ce dziecka pr贸buj膮 nie 艂apa膰 si臋 koca),  rodzic chwyta za ko艅ce koca z drugiej strony i ci膮gnie dziecko po pod艂odze. Uwaga podczas rozpoczynania, 偶eby nie poci膮gn膮膰 zbyt gwa艂townie i nie wywr贸ci膰 dziecka. W 艂atwiejszej wersji mo偶na po艂o偶y膰 si臋 na kocu na plecach lub na brzuchu.

RAZ, DWA, TRZY BABA- JAGA PATRZY
Co b臋dzie potrzebne:
Mama, tata, rodze艅stwo
Spos贸b zabawy :
Rodzic jest przys艂owiow膮 Baba-Jag膮, stoj膮c膮 ty艂em do poruszaj膮cego si臋 dziecka (dzieci). Okre艣lamy spos贸b poruszania si臋: stopa za stop膮, skacz膮c na prawej nodze, ty艂em, bokiem ( mo偶na samemu wymy艣le膰 spos贸b poruszania si臋). Gdy Baba-Jaga wypowiada s艂owa 鈥瀝az dwa trzy Baba-jaga patrzy鈥 odwraca si臋, a dziecko ma w tym momencie zatrzyma膰 si臋 bez ruchu w rozmaitych pozach. Baba-Jaga przygl膮da si臋 czy dziecko potrafi utrzyma膰 nieruchom膮 pozycj臋. Kto si臋 poruszy dostaje jakie艣 zadanie  na przyk艂ad 5 przysiad贸w, pompek, podskok贸w, od艣piewanie piosenki, recytacja wierszyka. Zako艅czenie po doj艣ciu do Baba-Jagi.

MUMIA
Co b臋dzie potrzebne:
mama lub tata, banda偶 elastyczny
Spos贸b zabawy :
Zawijamy dziecko banda偶em elastycznym. Nie za mocno, dostosowujemy si艂臋 do informacji dziecka, jeste艣my bardzo uwa偶ni na jego uwagi. SZYJA I G艁OWA ZOSTAJ膭 SWOBODNE !!!. Mo偶emy zawin膮膰 r臋ce wzd艂u偶 tu艂owia lub zawija膰 pojedyncze cz臋艣ci cia艂a- r臋ce, nogi (utrwalaj膮c prawa, lewa) w贸wczas dziecko usi艂uje si臋 samo rozwi膮za膰. Na koniec dziecko zwija banda偶 w rulonik - 艣wietna praca sprawno艣ci manualnej.

HOT DOG/ NALE艢NIK
Co b臋dzie potrzebne:
Koc, ko艂dra,  mata do 膰wicze艅 lub folia b膮belkowa, mama, tata lub rodze艅stwo.
Spos贸b zabawy :
Po艂贸偶 koc, na pod艂odze i powiedz dziecku, 偶e b臋dziesz robi膰 鈥瀐ot dogi鈥. Niech dziecko po艂o偶y si臋 na jednym z ko艅c贸w koca. Koc nie zakrywa 偶adnej cz臋艣ci twarzy. Zawijaj tak d艂ugo, a偶 owiniesz dziecko ca艂ym kocem. A nast臋pnie zacznij uciska膰 jak przy masa偶u i wymy艣lajcie, na przyk艂ad: smaruj臋 keczupem plecy hot doga, a teraz troch臋 musztardy na r臋k臋. M贸w, kt贸r膮 cz臋艣膰 cia艂a smarujesz w danej chwili. Delikatnie  poci膮gnij koniec koca, tak aby dziecko si臋 z niego wytoczy艂o. Z pewno艣ci膮 zacznie si臋 艣mia膰. Dla odmiany mo偶na te偶 zawija膰 nale艣niki.
 
Bardzo korzystne s膮 wszelkiego rodzaju masa偶yki. Mocne masowanie dziecka r贸偶nymi preferowanymi przez niego fakturami (nogi, r臋ce, plecy). Dociskanie, oklepywanie, wa艂kowanie du偶膮 pi艂k膮, mo偶e by膰 te偶 pi艂ka pla偶owa, wa艂kowanie butelkami wype艂nionymi wod膮 o r贸偶nej temperaturze (zimna i ciep艂a). Mocniejsze przytulenie dziecka (nied藕wiedzi u艣cisk).

Mi艂ej zabawy!
                                                                                                                                                                              Agnieszka 艁aszczyk- Zi臋tara


ZABAWA WZMACNIAJ膭CA OBR臉CZ BARKOW膭, PROSTOWNIKI GRZBIETU I MI臉艢NIE PO艢LADKOWE WIELKIE, KOORDYNACJ臉 RUCHOW膭
Potrzebujemy:
przedmiot do przewo偶enia (woreczek)
Wykonanie:
Dziecko przyjmuje pozycje czworacz膮, mama lub tata chwyta dziecko na wysoko艣ci ud i poleca aby dziecko przemieszcza艂o si臋 na wyprostowanych r膮czkach do przodu jak taczka. Mo偶emy po艂o偶y膰 na pleckach dziecka woreczek lub inn膮 rzecz kt贸ra musi przewie藕膰 na taczce w okre艣lone miejsce.

WZMACNIANIE MI臉艢NI OBR臉CZY BARKOWEJ I KO艃CZYN G脫RNYCH
Potrzebujemy:
zakr臋cane butelki po jogurtach, s艂oiki po kremach lub inne zakr臋cane pude艂ka, sypkie suche produkty, ma艂e przedmioty
Wykonanie:
Do pude艂ek z zakr臋tkami chowamy: koraliki, guziki, kasztany, suchy makaron, fasolka. Dziecko ma za zadanie odkr臋ci膰 pude艂ko i sprawdzi膰 co jest schowane (pude艂ko musi by膰 zamkni臋te mocno tak aby trzeba w艂o偶y膰 wysi艂ek w jego odkr臋cenie).

ZABAWA NA STYMULACJ臉 DOTYKOW膭, ROZPOZNAWANIE KSZTA艁T脫W ZA POMOC膭 DOTYKU
Potrzebujemy:
miska, sypkie produkty, ma艂e zabawki
Wykonanie:
Do miski wk艂adamy makarony, fasol臋, groch, kasztany  i inne drobne przedmioty na przyk艂ad ma艂e autko lub inn膮 drobn膮 zabaweczk臋. Zadaniem dziecka jest odnalezienie tej zabawki. Mo偶na zabaw臋 utrudni膰 zakrywaj膮c dziecku oczy.

ZABAWA NA KOORDYNACJ臉 RUCHOW膭, PLANOWANIE I WZMOCNIENIE OBR臉CZY BARKOWEJ
Zabawa z drug膮 osoba w 艂apki. Wa偶ne, aby podczas zabawy r膮czki dziecka by艂y na wysoko艣ci klatki piersiowej.

ZABAWA NA KOORDYNACJ臉 RUCHOW膭, R脫WNOWAG臉, WZMACNIAJ膭CA MI臉艢NIE POSTURALNE ORAZ KO艃CZYN DOLNYCH I OBR臉CZY BARKOWEJ
Bierze w niej udzia艂 cala rodzina z dzieckiem. Poruszamy si臋 po pod艂odze jak: kraby, paj膮ki, kaczuszki, 偶abki.

ZABAWA NA KOORDYNACJ臉 RUCHOW膭
Potrzebujemy:
folia b膮belkowa, ja艣ki
Wykonanie:
Zabawa polega na turlaniu si臋 po pod艂odze, wa偶ne aby obroty by艂y zar贸wno w prawo jak i w lewo i w miar臋 po linii prostej, do okre艣lonego celu.

ZABAWA NA WZMOCNIENIE MI臉艢NI BRZUCHA
Potrzebujemy:
ma艂e autko, pi艂eczka lub k贸艂eczko
Wykonanie:
Dziecko le偶y na plecach na pod艂odze, nogi ma ugi臋te w kolach, stopy oparte o pod艂o偶e, rodzic mo偶e pom贸c i przytrzyma膰 kolana. Na has艂o budujemy mosty, dziecko podnosi wysoko biodra do g贸ry i przesuwa pod mostem zabawk臋.
 
                                                                                                                                                                                               Urszula Suchecka
PODWODNE POSZUKIWANIE SKARBU
Potrzebujemy:
miska z wod膮, opaska na oczy, drobne przedmioty (guziki, monety), rozmaite morskie znaleziska (muszle, kamyki)
Wykonanie:
Marzeniem ka偶dego dziecka jest odnalezienie cho膰by raz skarbu. Do miski nalewamy wod臋. Wrzucamy drobne przedmioty. Dziecku zak艂adamy opask臋 na oczy i rozpoczynamy poszukiwanie skarb贸w. Dziecko r臋koma szuka przedmiot贸w w wodzie. Opisuje je i zgaduje co to jest za rzecz.
 
PODR脫呕 STOPAMI
Potrzebujemy:
r臋cznik, worek na 艣mieci, papier A4, tektura, resztki materia艂u, opaska na oczy
Wykonanie:
Budujemy ulic臋 do dotykania naszych st贸p. Dotykamy z dzieckiem r臋koma przygotowane materia艂y. Nast臋pnie tworzymy razem z dzieckiem 鈥瀠lic臋 dotykow膮鈥.
Zak艂adamy dziecku opask臋 na oczy i pomagaj膮c przechodzimy stopami 鈥瀠lic臋 dotykow膮鈥.
 
脫SEMKI I TR脫JK膭TY
Potrzebujemy:
przedmioty nie s膮 potrzebne
Wykonanie:
Dziecko staje na jednej nodze, a drug膮 rysuje w powietrzu 贸semki ( mog膮 by膰 figury geometryczne). Przeciwleg艂a r臋ka jednocze艣nie rysuje tak膮 sam膮 贸semk臋 jak noga.
 
呕脫艁W
Potrzebujemy:
poduszki
Wykonanie:
Dziecko w kl臋ku podpartym z poduszk膮 umieszczon膮 na plecach przemieszcza si臋 po pokoju.
Stara si臋 utrzyma膰 poduszk臋 na plecach.
 
IDZIEMY P艁YWA膯
Potrzebujemy:
r臋czniki lub chusty, miejsce na pod艂odze
Wykonanie:
Le偶膮c na brzuchu na pod艂odze, dziecko na艣laduje ruchy p艂ywaka. Skoordynowanymi ruchami r膮k i n贸g dziecko na艣laduje r贸偶ne style p艂ywania. Po wykonaniu 膰wiczenia wr臋czamy dziecku r臋cznik , prosz膮c o staranne 鈥瀢ysuszenie鈥 swojego cia艂a. Instruujemy je, jakie cz臋艣ci cia艂a ma  wyciera膰.
 
HOT DOG
Potrzebujemy:
r臋czniki, miejsce na pod艂odze.
Wykonanie:
Dziecko zawijamy w du偶y r臋cznik. Prosimy o przeturlanie si臋 z jednego miejsca do drugiego. Mo偶emy utworzy膰 turlaj膮c膮 si臋 grup臋 dwojga dzieci poruszaj膮c膮 si臋 w jednym tempie i jednym kierunku.
          
                                                                                                                                 Karolina Stablewska

ZABAWY Z KLIPSAMI BIELI殴NIANYMI

Potrzebujemy:

klipsy bieli藕niane
Wykonanie:
鈥濼ipsy鈥, klipsy (najlepiej o r贸偶nych kolorach, z 偶elow膮 podk艂adk膮, niezbyt 艣cis艂e) przypinamy na paluszkach dziecka (przy okazji wymieniaj膮c ich nazwy, czy kolory klips贸w, starsze prosimy o samodzielne nazywanie, prosimy o samodzielne pozdejmowanie. Je艣li dziecko jest wra偶liwsze czuciowo, przypinamy klipsy pojedynczo na ka偶dy z palc贸w.
Przypinamy klipsy na ubraniu dziecka z nazywaniem cz臋艣ci cia艂a (nazywa rodzic lub dziecko), tak偶e z ty艂u, ale w zasi臋gu ruchu r臋ki, prosimy o samodzielne po艣ci膮ganie, potem przypi臋cie na ubraniu doros艂ego.
Dziecko 艣ciska (rozk艂ada doln膮 stron臋 klipsa) z u偶yciem kciuka i palca wskazuj膮cego, 艣rodkowego, serdecznego  (ewentualnie, co trudne, tak偶e ma艂ego).
Budowle z klips贸w- dziecko 艂膮czy klipsy w 艂a艅cuch, robi z nich kwadrat, tr贸jk膮t, inne budowle.
鈥濳orona鈥- przypinanie klips贸w na brzegu okr膮g艂ego naczynia, pude艂ka (w przypadku dzieci starszych mo偶emy r贸wnocze艣nie 膰wiczy膰 zapami臋tywanie podaj膮c kr贸tsz膮 lub d艂u偶sz膮 kolejno艣膰, sekwencj臋 kolorystyczn膮 klips贸w).
鈥濳lipsy-szczypce鈥- zbieranie klipsami korali, papierowych kuleczek do pojemnika, mo偶na w tej funkcji u偶y膰 tak偶e innych szczypiec (na przyk艂ad do sa艂at) i zbiera膰 wi臋ksze przedmioty.
Zabawy te pobudzaj膮 czucie g艂臋bokie, 膰wicz膮 sprawno艣膰 manualn膮, schemat cia艂a, planowanie ruchowe.
 
ZABAWY Z BALONEM
Potrzebujemy:

balon, sznurek, papierowy rulon
Wykonanie:
Rzucanie- 艂apanie do siebie balonu obur膮cz, zmiana odleg艂o艣ci mi臋dzy graj膮cymi osobami (aktywno艣膰 zw艂aszcza dla dzieci m艂odszych).
Odbijanie balonu przez dziecko na r贸偶ne sposoby, obur膮cz, jedn膮 r臋k膮, naprzemiennie raz jedn膮, raz drug膮,  (niekt贸re dzieci dodatkowo motywuje formu艂a konkursu- zliczanie punkt贸w, bicie rekord贸w).
Odbijanie balonu wisz膮cego na sznurku z u偶yciem papierowego rulonu (ze 艣rodka rolki r臋cznik贸w papierowych), balon mo偶e by膰 wysoko utrzymywany przez doros艂ego lub podwieszony (do lampy czy na dr膮偶ku do 膰wicze艅), balon wisz膮cy na odpowiednio dobranej wysoko艣ci dziecko mo偶e r贸wnie偶 odbija膰 nogami (obun贸偶, raz jedna, raz drug膮 nog膮).
鈥濼ransportowanie balonu鈥- dziecko trzyma balon nad g艂ow膮 w wyci膮gni臋tych r臋kach i ma przenie艣膰 go w wyznaczony przez doros艂ego punkt, balon pomi臋dzy kolanami lub kostkami n贸g,  dziecko dostarcza go w formie podskok贸w. Alternatywna wersja- utrzymywanie balonu w r臋kach nad g艂ow膮 lub pomi臋dzy kolanami czy kostkami i przemieszczanie si臋 przez d艂ugo艣膰 pokoju na le偶膮co w formie turlania si臋.
Podrzucanie balonu w g贸r臋 i przed z艂apaniem: kla艣ni臋cie (1, 2, 3 razy), klepni臋cie si臋 w uda, wzi臋cie si臋 pod boki, skrzy偶owanie r膮k na klatce piersiowej (starsze dzieci mog膮 wykonywa膰 bardziej z艂o偶one sekwencje, podrzu膰- kla艣nij, we藕 si臋 pod boki, z艂ap).
Balon wype艂niamy m膮k膮 (optymalnie ziemniaczan膮), nast臋pnie dziecko ugniata go na r贸偶ne sposoby (placek, wa艂ek).
Zabawy te wspomagaj膮 rozw贸j wszystkich aspekt贸w ruch贸w oczu, koordynacji obustronnej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, schemat cia艂a, aktywuj膮 czucie g艂臋bokie.
 
ZABAWY Z WOD膭
Potrzebujemy:

r臋cznik papierowy, kubeczki, butelka, p艂atki musli, miska, garnek, g膮bki
Wykonanie:
W trakcie mycia r膮k (zalecane jest u偶ycie do tego celu mi臋kkiej szczoteczki), puszczanie na d艂onie strumienia wody o r贸偶nej sile, temperaturze (ale tej dobrze tolerowanej przez dziecko), nast臋pnie na roz艂o偶onym r臋czniku papierowym odciskanie niewidzialnej r臋ki (palce roz艂o偶one), ogl膮danie pod 艣wiat艂o. Mokry odcisk mo偶na robi膰 od wewn臋trznej i zewn臋trznej strony d艂oni.  Wk艂adanie do kubeczka z wod膮 ka偶dego palca d艂oni po kolei, potem dok艂adne wycieranie poszczeg贸lnych palc贸w ma艂ym r臋cznikiem.
Wla膰 wod臋 do przezroczystej butelki, wsypa膰 troch臋 p艂atk贸w typu musli, dziecko trzyma butelk臋 mi臋dzy d艂o艅mi (dno przylega do jednej, zakr臋tka do drugiej) i ustawia tak trzyman膮 butelk臋 w pionie, nast臋pnie przekr臋ca j膮 do g贸ry nogami przygl膮daj膮c si臋 spadaj膮cym p艂atkom (ruchy pronacyjno- supinacyjne przedramion).
鈥濿odny b臋benek鈥- wla膰 do umywalki, miski, du偶ego garnka troch臋 wody, na jej powierzchni dziecko wyklepuje rytmy, samodzielnie wymy艣lane, odtwarzane po doros艂ym, pod dyktando (raz-raz, dwa-raz).
鈥濳ubeczkowa sztafeta鈥- ustawiamy w szeregu kilka kubeczk贸w (z uszkami i bez), nalewamy wod臋 do pierwszego z nich, a zadaniem dziecka jest przelewanie wody do ka偶dego kubka po kolei, tak aby w ostatnim by艂o jej tyle samo.
Do wody (podczas k膮pieli) wrzucamy g膮bki, szmatki i prosimy dziecko o ich jak najlepsze wyci艣ni臋cie
Zabawy te stymuluj膮 czucie w obr臋bie d艂oni, sprawno艣膰 manualn膮.

MALOWANKA ZAPACHOWA

Potrzebujemy:

Wybieramy wraz z dzieckiem, na podstawie jego preferencji, kilka zapach贸w ( wyboru mo偶na dokonywa膰 spo艣r贸d posiadanych w domu zi贸艂, przyprawy, olejk贸w eterycznych, 偶elk贸w smakowych).
Wykonanie:
Ka偶d膮 z wybranych woni rozpuszczamy w niewielkiej ilo艣ci wody w oddzielnych kubeczkach. Nast臋pnie dodajemy wybrane przez dziecko kolory farb do poszczeg贸lnych kubeczk贸w, mo偶na tak偶e doda膰 troch臋 kleju (konsystencja ca艂o艣ci powinna by膰 nieco zag臋szczona). Dziecko maluje p臋dzlem kartki przy u偶yciu przygotowanej mikstury. Mo偶e malowa膰 ka偶da barw膮 osobn膮 kartk臋 lub pomalowa膰 karton w r贸偶nobarwne pasy. Gdy malowanka b臋dzie ju偶 sucha, dziecko mo偶e pociera膰 opuszkami palca stron臋, aby ponownie poczu膰 zapach.
Dzieci starsze mog膮 przy okazji uczy膰 si臋 nazw zapach贸w, z zamkni臋tymi lub zawi膮zanymi oczami rozpoznawa膰 i nazywa膰 zapach, przypomina膰 sobie kolor kartki po kt贸rej zosta艂 rozprowadzony, uk艂ada膰 zapachy, kolory wed艂ug podanej sekwencji.
Zabawa oddzia艂uje na zmys艂 w臋chu, wzroku oraz dotyku.
 
CIASTO Z NIESPODZIANK膭

Potrzebujemy:
Mo偶na pos艂u偶y膰 si臋 w tej zabawie plastelin膮 typu Play-Doh lub, co bardziej wskazane w przypadku dzieci m艂odszych czy lubi膮cych bra膰 przedmioty do buzi, ciastem, kt贸re dziecko wyrabia razem z rodzicem.
Wykonanie:
Z ciasta lepimy wsp贸lnie kuleczki, a nast臋pnie rodzic chowa w nich drobne przedmioty (np. guzik, koralik, klocek lego, spinacz do papieru, gumk臋 recepturk臋, ewentualnie cukierek). Dziecko ma wyci膮gn膮膰 schowane obiekty, a potem zrobi膰 podobn膮 niespodziank臋 rodzicowi (dziecko chowa, rodzic odnajduje). Z pozosta艂ych po wyszukiwaniu resztek ciasta mo偶na spr贸bowa膰 wykona膰 z dzieckiem 鈥 grad 鈥 - malutkie kuleczki lepione ruchami kciuka i palca wskazuj膮cego, lub 艂atwiejsz膮 zabaw臋- rwanie ciasta na drobne kawa艂ki, r贸wnie偶 kciukiem i palcem wskazuj膮cym.
Zabawa rozwija manipulacj臋, zmys艂 dotyku, aktywuje czucie g艂臋bokie (co pomaga w roz艂adowaniu frustracji).
 
DOTYKOWA ZGADYWANKA

Potrzebujemy:
pude艂ko po butach, worek, r贸偶ne przedmioty.
Wykonanie:
Do pude艂ka po butach (z przykrywka i wyci臋tym otworem w bocznej 艣ciance) lub worka na kapcie wk艂adamy wybrane przez dziecko przedmioty codziennego u偶ytku, kt贸re powinno nie tylko obejrze膰 ale i pozna膰 dotykowo. Dziecko wk艂ada jedn膮 r臋k臋 lub obie jednocze艣nie do pude艂ka lub worka i bez patrzenia m贸wi, jaki przedmiot trzyma w d艂oni (grzebie艅 ,d艂ugopis, szczoteczk臋 do z臋b贸w, klucze), za ka偶dy prawid艂owo rozpoznany mo偶e zbiera膰 punkty. Trudniejsz膮 wersj膮 (dla starszych dzieci) mo偶e by膰 wyci膮ganie danego przedmiotu, rozpoznawanie przedmiot贸w w艂o偶onych do pojemnika przez rodzica, bez ich wcze艣niejszego ogl膮dania. Zabawa rozwija zmys艂 dotyku oraz  wyobra藕ni臋 wizualn膮.
 
DOMOWY TOR PRZESZK脫D

Potrzebujemy:
sprz臋ty domowe
Wykonanie:
Ustalamy z dzieckiem tras臋 i spos贸b pokonania toru, w kt贸rym role przeszk贸d mog膮 pe艂ni膰 krzes艂a (mo偶na przej艣膰 pod krzes艂em lub po nim, przeczo艂ga膰 si臋), st贸艂 , inne domowe sprz臋ty, kt贸re nale偶y omija膰 lub okr膮偶a膰. Taki tor przeszk贸d mo偶na tez pokonywa膰 ty艂em , zmienia膰 kolejno艣膰 przeszk贸d na trasie. Im dziecko starsze tym tor przeszk贸d mo偶e by膰 d艂u偶szy i wymagaj膮cy wi臋kszej sprawno艣ci, mo偶na rozpi膮膰 ta艣m臋 lub sznurek mi臋dzy meblami, a dziecko nie powinno go dotkn膮膰 (b臋dzie to wymaga艂o pochylenia si臋 czy wysokiego uniesienia nogi).
Zabawa rozwija planowanie ruchowe oraz sprawno艣膰 motoryczn膮.
 
MODEL

Potrzebujemy:
lustro
Wykonanie:
Stajemy z dzieckiem przed du偶ym lustrem (jakie cz臋sto mamy w przedpokojowych szafach) i naprzemiennie, raz dziecko, raz rodzic, przybieramy rozmaite pozy, kt贸re drugi uczestnik zabawy ma odtworzy膰. W wersji trudniejszej kilka p贸z, ruch贸w do odtworzenia.
Inn膮 forma tej zabawy, szczeg贸lnie mog膮c膮 spodoba膰 si臋 dziewczynkom, b臋dzie 鈥瀟worzenie kolekcji鈥 przebieranie si臋 lub tylko dobieranie dodatk贸w do aktualnego stroju (szalika, but贸w, kamizelki, bi偶uterii). Proszenie dziecka by opisa艂o s艂owami jaki str贸j dla siebie zaprojektowa艂o, m艂odsze, by opisa艂o sw贸j wygl膮d stoj膮c przed lustrem.
Zabawa wspomaga rozw贸j planowania ruchowego, umiej臋tno艣ci samoobs艂ugowe, mo偶e rozwija膰 tolerancj臋 wra偶e艅 dotykowych.
 
ZABAWY Z LIN膭

Potrzebujemy:
Dowolnie: lin臋, sznurek, skakank臋.
Wykonanie:
Lin臋, sznurek czy d艂u偶sz膮 skakank臋 uk艂adamy w r贸偶ne wzory (stopie艅 ich z艂o偶ono艣ci uzale偶niaj膮c od wieku i sprawno艣ci dziecka), prosimy by chodzi艂o po nich stopa za stop膮, krzy偶ykiem (jedna z n贸g stawiana jest po jednej stronie liny, kolejna po przeciwnej), na palcach, na pi臋tach. U dzieci m艂odszych mo偶na przy tej okazji, przez uk艂adanie liny w odpowiednie kszta艂ty, utrwala膰 nazwy figur geometrycznych (ko艂o, kwadrat, tr贸jk膮t), u starszych nazwy cyfr i liter (wiele da si臋 u艂o偶y膰 z jednej liny). 艢cie偶ki do przej艣cia mo偶e uk艂ada膰 doros艂y lub samo dziecko. Kszta艂t mo偶na nast臋pnie rysowa膰 palcem na plecach dziecka, poprosi膰 o jego nazwanie i narysowanie na kartonie.
Lin臋 uk艂adamy prosto na pod艂odze (optymalnie na dywanie, co minimalizuje ewentualno艣膰 po艣lizgni臋cia si臋) i bawimy si臋 w przeskakiwanie- konikiem, obun贸偶, na jednej nodze, do przodu-do ty艂u, okre艣lon膮 ilo艣膰 razy, dostosowuj膮c do wieku oraz umiej臋tno艣ci ruchowych dziecka.
Lin臋 uk艂adamy w kszta艂t ko艂a i prosimy by dziecko umieszcza艂o w jego wn臋trzu dane cz臋艣ci cia艂a (lub odtwarza艂o po doros艂ym) na przyk艂ad 艂okie膰, stop臋, d艂o艅, r臋k臋 do 艂okcia, r臋k臋 z jednej strony cia艂a i nog臋 z drugiej.
Zabawy te 膰wicz膮 r贸wnowag臋, planowanie ruchowe, koordynacj臋 ruchow膮, wyobra藕ni臋 przestrzenn膮, mog膮 wspomaga膰 zapami臋tywanie graficznych wzorc贸w liter i cyfr, nazw cz臋艣ci cia艂a.
 
ZABAWY Z CHUSTECZK膭

Potrzebujemy:
Dowolnie: chusteczk臋, apaszk臋, szalik
Wykonanie:
Chusteczk臋, apaszk臋 lub szalik sk艂adamy w kostk臋 (nieco starsze dziecko prosimy, by samo to zrobi艂o) i prosimy o przytrzymanie jej brod膮 (przywiedzion膮 do szyi), w zgi臋ciu 艂okcia, kolana, w艂o偶enie pod pach臋.
Zawi膮zujemy chustk臋 na r贸偶nych cz臋艣ciach cia艂a dziecka mniej przez nie rozpoznawanych (przedrami臋, rami臋, nadgarstek, 艂ydka, udo, kostka, czo艂o) przy okazji m贸wi膮c jej nazw臋. Dziecko samo rozwi膮zuje chustk臋.
U dzieci starszych mo偶na w艂膮czy膰 nazwy stron cia艂a (prawa, lewa), poprosi膰 by dziecko zawi膮za艂o chustk臋 na danej cz臋艣ci cia艂a doros艂ego.
Prosimy, by dziecko na niby wytar艂o chusteczk膮 dan膮 cz臋艣膰 cia艂a lub by wytar艂o si臋 jak po wyj艣ciu z k膮pieli (ca艂e cia艂o) ale w nietypowych pozycjach, na przyk艂ad kl臋cz膮c, na siedz膮co, na le偶膮co, na brzuchu, plecach.
Prosimy dziecko o machanie (robienie wiatru) chustk膮 trzyman膮 nad g艂ow膮, przed sob膮, z boku cia艂a du偶ymi okr臋偶nymi ruchami r膮k w barkach (po stronie prawej i lewej).
Prosimy dziecko o zwini臋cie chusteczki w rulon, mniejszej chustki- zgniecenie tak, by mie艣ci艂a si臋 w z艂o偶onych d艂oniach, niech dziecko udaje ruchy prania chusteczki, a potem strzepywania trzymaj膮c za dwa rogi. Zabawy te rozwijaj膮 schemat cia艂a, czucie siebie, planowanie ruchowe, sprawno艣膰 manualn膮.
                                                                                                                                                                          Ewa Grzybowska

MEMORY S艁UCHOWE, GRZECHOTKI

Potrzebujemy:
rurki po papierowym r臋czniku kuchennym, jednakowe opakowania na przyk艂ad po jajkach niespodziankach, opakowania po jogurtach z zakr臋tk膮, inne dowolne opakowania, do wype艂nienia: m膮ka, ry偶, kasza, fasola, groch, pieprz w kulkach, go藕dziki, makaron lub inne dowolne drobne przedmioty ( guziki, monety).
Wykonanie:
Do pojemniczk贸w wsypujemy zawarto艣膰, tworz膮c pary, do dw贸ch tak膮 sam膮 ilo艣膰 tego samego wype艂nienia. Rurki papierowe mo偶esz przeci膮膰 na 2 lub 4 cz臋艣ci, dobrze je zaklej. Pojemniki dobrze zamknij. Przygotowujemy w ten spos贸b dowolna ilo艣膰 par. Dziecko mo偶e pojemniki ozdobi膰 wed艂ug w艂asnego pomys艂u, oklei膰, pomalowa膰.
Po przygotowaniu pojemniczk贸w, mamy gotowe memory s艂uchowe. Dziecko szuka par wys艂uchuj膮c, kt贸re pojemniki maj膮 takie samo brzmienie. Mo偶na je r贸wnie偶 wykorzysta膰 jako grzechotki, do zabaw przy muzyce.
 

SENSORYCZNE LITERKI
Potrzebujemy:
blok techniczny, klej, materia艂y do wyklejenia liter - to co znajdziecie w domu( kasze, ry偶, waciki, patyczki, koraliki).
Wykonanie:
Kartk臋 z bloku technicznego tniemy na 4 cz臋艣ci. Na ka偶dej piszemy litr臋, kt贸r膮 dziecko wykleja przygotowanymi materia艂ami.  Mo偶na r贸wnie偶 wyklei膰 literk臋 plastelin膮 i wciska膰 w plastelin臋 na przyk艂ad ry偶. Ka偶da literka mo偶e mie膰 inn膮 faktur臋, dziecko mo偶e po niej wodzi膰 palcem, zgodnie z kierunkiem pisania. W czasie tworzenia liter, mo偶ecie wymy艣la膰 s艂owa na dan膮 liter臋, zastanawia膰 si臋 w jakich wyrazach ta litera wyst臋puje, uruchomi膰 wyobra藕ni臋 i wymy艣la膰 do czego dana litera jest podobna (litera S wygl膮da jak w膮偶).
 
TUNEL Z KRZESE艁
Potrzebujemy:
krzes艂a, koc.
Wykonanie :
Ustawcie krzes艂a jedno za drugim. Mo偶esz nakry膰 je kocem, aby rozbudzi膰 zmys艂y dziecka. Mo偶ecie po艂膮czy膰 t膮 zabaw臋 z transportowaniem przedmiot贸w z zabawy SAMOCH脫D DOSTAWCZY lub z ZABAW膭 KLAMERKOW膭 ( dziecko z jednej strony przyczepia klamerki do swojego ubrania, transportuje je przez tunel, z drugiej strony przyczepia je na przyk艂ad do sznurka przywi膮zanego do krzes艂a).

艢CIE呕KA SENSORYCZNA
Potrzebujemy:
poduszki, r贸偶ne faktury materia艂贸w ( wycieraczka, r臋cznik, folia b膮belkowa).
Wykonanie:
Mo偶ecie bawi膰 si臋 w chodzenie na paluszkach, na pi臋tach, udaj膮c ch贸d r贸偶nych zwierz膮t. Dziecko mo偶e r贸wnie偶 turla膰 si臋 po 艣cie偶ce.
Wa偶ne, 偶eby 艣cie偶ka znajdowa艂a si臋 na bezpiecznym pod艂o偶u, aby dziecko si臋 nie po艣lizgn臋艂o ( najlepiej u艂o偶y膰 艣cie偶k臋 na dywanie).
 
KLAMERKOWE ZABAWY
Potrzebujemy:
klamerki bieli藕niane, sznurek, skakanka, pude艂ko, opaska na oczy lub chustka.
Wykonanie:
Dowolne klamerki bieli藕niane dziecko przyczepia do sznurka, skakanki, pude艂ka.
SEKWENCJE 鈥 przypinanie wed艂ug podanej sekwencji ( zielony, z贸艂ty, czerwony, zielony, 偶贸艂ty, czerwony). 
S艁ONECZKO 鈥 przypinanie do ko艂a wyci臋tego z bloku technicznego, tworz膮c promienie s艂o艅ca.
ZGADYWANKI 鈥 dziecko zak艂ada opask臋 na oczy, rodzic delikatnie przypina klamerki do jego ubrania: skarpetek, bluzki, spodenek. Dziecko m贸wi cz臋艣膰 cia艂a oraz stron臋, kt贸r膮 czuje, na przyk艂ad prawy 艂okie膰, lewe kolano, prawa stopa. Po przyczepieniu klamerek dziecko samodzielnie musi je z siebie zdj膮膰.
R臉CE ROBOTA鈥  do tej zabawy mo偶na wykorzysta膰 klamerki z gumowym wyko艅czeniem. Zak艂adamy klamerki na palce dziecka ( na paznokcie), nazywaj膮c palce ( kciuk, wskazuj膮cy, 艣rodkowy, serdeczny, ma艂y) lub je licz膮c. Po za艂o偶eniu mo偶ecie spr贸bowa膰 poda膰 sobie d艂o艅, poodbija膰 pi艂k臋 lub balon. Pami臋tajcie, nie ka偶de dziecko b臋dzie chcia艂o wzi膮膰 udzia艂 w tej zabawie. Niekt贸re, mog膮 poprosi膰 o zdj臋cie ju偶 po za艂o偶eniu klamerki na pierwszy palec, a inne ch臋tnie b臋d膮 odbija膰 balon w za艂o偶onych klamerkach.
SZCZYPCE 鈥 dziecko przenosi  r贸偶ne przedmioty za pomoc膮 spinaczy (drobne zabawki, koraliki, pomponiki).

SAMOCH脫D DOSTAWCZY
Potrzebujemy:
kocyk, miejsce na pod艂odze.
Wykonanie:
Bawimy si臋 w samoch贸d dostawczy, kt贸ry musi dostarczy膰 towar do innego pokoju. Dziecko k艂adzie si臋 na kocyku na brzuchu, na plecach przewozi towar, samoch贸d ma przedni nap臋d i porusza si臋 dzi臋ki sile r膮k. Dziecko mo偶e transportowa膰 przer贸偶ne zabawki, segreguj膮c je wed艂ug koloru do roz艂o偶onych na pod艂odze r贸偶nokolorowych kartek.
Mo偶ecie r贸wnie偶 przewozi膰 towary wykonuj膮c taczk臋. Dziecko k艂adzie si臋 na pod艂odze na brzuchu, rodzic lekko unosi jego nogi, dziecko unosi si臋 na r臋kach i w ten spos贸b si臋 przemieszczacie.
 
RZUTY DO CELU
Potrzebujemy:
skarpetki, inne niewielkie 鈥瀖ateria艂owe zawijasy鈥 ( zwi膮zana w supe艂 艣ciereczka, r臋kawiczki), pojemniki, pude艂ka, miski.
Wykonanie:
Dziecko rzuca skarpetkami do pud艂a praw膮 i lew膮 r臋k膮 na zmian臋, rzuca obur膮cz, lew膮 r臋k膮 do pud艂a po prawej stronie i na odw贸t. Mo偶ecie r贸wnie偶 bawi膰 si臋 w celowanie w pozycji siedz膮cej na pod艂odze, w贸wczas do wyznaczonego pola na pod艂odze celowa膰 b臋d膮 stopy.
Luiza 艁uczak
Wszelkie prawa zastrze偶one 2022 / Deklaracja dost臋pno艣ci / Polityka prywatno艣ci
UWAGA! 5 lutego 2022 roku (sobota)
sekretariat Poradni b臋dzie nieczynny.

 
Ta strona u偶ywa COOKIES. Korzystaj膮c z niej wyra偶asz zgod臋 na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przegl膮darki.   akceptuje  polityka prywatno艣ci